3.2.4.9
Činnost státní báňské správy
Ing. Jindřich Stiebitz
Orgány státní báňské správy vykonávají vrchní dozor
-
nad dodržováním zákona č. 44/1988 Sb., a předpisů vydaných na
jejich základě a jiných obecně závazných právních předpisů, které upravují
bezpečnost a ochranu zdraví při práci, bezpečnost technických zařízení, požární
ochranu, které vykonávají hornickou činnost nebo činnost prováděnou hornickým
způsobem a při nakládání s výbušninami,
-
nad zajišťováním bezpečného stavu podzemních objektů.
Od 30. 1. 2008 dochází k některým významným změnám v oblasti sankcí
podle horního práva. Základní ustanovení o správním trestání jsou obsažena v
části šesté zákona č. 61/1988 Sb., nazvané Správní delikty (§ 44 až §
44d).
Správní delikty se podle zákona č. 61/1988 Sb. dělí na dvě
hlavní skupiny:
-
přestupky (§ 44 zákona č. 61/l 988 Sb.),
-
správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob (§
44a zákona č. 61/1988 Sb.).
NahoruPřestupky
Přestupek je zaviněné jednání fyzické osoby, které je za přestupek v zákoně č. 61/1988 Sb. nebo v přestupkovém zákoně za přestupek výslovně
označeno a nejde o jiný správní delikt. Přestupek tedy může spáchat jen fyzická
osoba (např. kterýkoliv občan nebo zaměstnanec). Přestupek lze projednat:
-
ve správním řízení
-
v blokovém řízení
-
v příkazním řízení
Za přestupek může orgán státní báňské správy uložit napomenutí,
propadnutí věci a pokutu. Konkrétní výše sankcí za přestupky podle zákona č.
61/1988 Sb. je stanovena v § 44. Proces projednání přestupku v
blokovém řízení se řídí přestupkovým zákonem. Přestupek takto lze projednat jen
tehdy, pokud nestačí domluva, přestupek je bezpečně zjištěn a obviněný souhlasí
s blokovým řízením.
Správní delikty právnických a podnikajících fyzických
osob
Řídí se § 44a až § 44d zákona č. 61/1988 Sb. a správním
řádem. Použití přestupkového zákona je u nich zcela vyloučeno. Za jejich
spáchání je odpovědná právnická osoba a podnikající fyzická osoba (nejčastěji
organizace ve smyslu § 3a zákona č. 61/1988 Sb., popř. vlastník či provozovatel
podzemního objektu). Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob
se projednávají výhradně ve správním řízení; jako předpis procesní se použije
správní řád. Trestem za správní delikt právnických a podnikajících fyzických
osob je pokuta. Výše pokuty je uvedena vždy u popisu jednotlivých deliktních
jednání v § 44a zákona č. 61/1988 Sb.
Vykonávaná inspekční činnost orgánů státní báňské správy je
dvouinstanční.
Český báňský úřad vykonává svoji inspekční a kontrolní činnost
formou inspekcí, neohlášených a namátkových kontrol a dále formou generálních a
specializovaných prověrek.
NahoruGenerální prověrky
Generální prověrky vykonává Český báňský úřad ve spolupráci s
dotčenými orgány státní správy, zástupci odborových svazů PHGN a Stavba ČR a
specialisty z odborných organizací. Podle plánu hlavních úkolů, schváleného
Opatřením předsedy Českého báňského úřadu ze dne 6. 12. 2006 bylo v roce 2007
uskutečněno celkem pět generálních prověrek. Z toho u organizací, které
provádějí hornickou činnost na povrchu, byly provedeny dvě generální prověrky u
organizace Štěrkovny Dolní Benešov, spol. s r.o., ve dnech 23. 4. 2007–11. 5.
2007 a u organizace Wieneberger cihlářský průmysl, a.s., České Budějovice, ve
dnech 27. 8. 2007–7. 9. 2007. Podle plánu hlavních úkolů jsou na rok 2008
plánované dvě generální prověrky u organizací provádějící hornickou činnost na
povrchu.
Výsledky generálních prověrek byly vedením Českého báňského úřadu
bezodkladně projednány s vedením organizací, kterými byla následně stanovena
koncepční opatření k odstranění závad a k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci a bezpečnosti provozu. Plnění přijatých opatření je ze strany
státní báňské správy následně kontrolováno.
NahoruSpecializované prověrky
Specializované prověrky zaměřuje Český báňský úřad na vybranou
oblast činnosti kontrolované organizace a to jednak podle plánu hlavních úkolů,
ale zejména s ohledem na četnost mimořádných událostí a úrazovost v dané
organizaci. Obsahem specializovaných prověrek je: