Ing. Monika Becková
NahoruEcolabelling
Slovo ekolabeling vzniklo z anglického výrazu "ecolabelling“, což
lze doslova přeložit jako ekoetiketování (ekoznačení).
NahoruNormy ISO 14000
Součástí řady mezinárodních norem ISO 14000, jež se týkají zavádění
environmentálních manažerských systémů a jež Česká republika přejala, jsou tři
typy environmentálního značení:
-
typ I, ekolabeling,
-
typ II, vlastní environmentální tvrzení,
-
typ III, environmentální prohlášení.
NahoruNormy ISO 14020 - ISO 14029
Jejich popis a zásady jsou uvedeny v normách ISO 14020 až ISO 14029.
Základní normou je ČSN ISO 14020, kde je uvedeno 9 obecných zásad, jimiž se má
řídit každý z typů environmentálního značení.
-
Typ I, ekolabeling, je regulován normou ČSN ISO 14024, kde je
vedle cílů ekolabelingu také uvedeno 16 zásad, jimiž se ekolabelingové programy
obecně řídí.
-
Typ II, vlastní environmentální tvrzení, je regulováno normou
ČSN ISO 14021. Pojmem vlastní environmentální tvrzení se rozumí prohlášení,
značka nebo obrazec, který poukazuje na environmentální aspekt výrobku,
součástky nebo obalu.
Vlastní environmentální tvrzení se zabývá jen těmi environmentálními
aspekty, jež jsou z hlediska vlivu na životní prostředí považovány za pozitivní
z toho důvodu, že autorem environmentálního tvrzení může být výrobce, dovozce,
distributor, maloobchodník nebo jakákoliv další osoba, jež by z takového
tvrzení měla prospěch.
NahoruEnvironmentální prohlášení
-
Typ III, environmentální prohlášení, je ošetřeno normou CSN
ISO/TR 14025. Pod pojmem environmentální prohlášení identifikujeme souhrn
vlastností výrobku, tedy určitým způsobem kvantifikované environmentální údaje,
s předem stanovenými kategoriemi parametrů, jež jsou založeny na řadě norem ISO
14040, tedy metodě LCA (posouzení životního cyklu produktu), lze ovšem použít i
jakékoli další environmentální informace.
Na rozdíl od ekolabelingu (typ I) jsou oba posledně jmenované typy
II i III vydávány bez certifikace nezávislou třetí stranou.
Nástroj environmentální produktově řízené politiky
organizací
-
Ekolabeling je tedy dalším z nástrojů environmentální produktově
řízené politiky organizací.
-
Ekolabeling by měl působit jako regulační nástroj, jehož úkolem
je snižovat negativní působení produktů na životní prostředí.
-
Ekolabeling lze definovat jako certifikační systém, řízený třetí
nezávislou stranou (ani výrobcem, ani spotřebitelem),
-
Ekolabeling lze definovat jako certifikační systém, řízený třetí
nezávislou stranou (ani výrobcem, ani spotřebitelem), podle něhož se na předem
stanovenou, časově omezenou dobu propůjčuje ochranná známka (ekoznačka) těm
výrobkům (v některých státech i službám), jež jsou vůči životnímu prostředí
prokazatelně šetrnější než výrobky (služby) s nimi alternativní, tj. určené k
témuž účelu.
NahoruNástroj environmentální politiky
Působení ekolabelingu jako nástroje environmentální politiky je
založeno na předpokladu, že spotřebitelé, jež chtějí napomáhat zlepšování
životního prostředí, budou na trhu vyhledávat výrobky s nižším negativním
dopadem na životní prostředí, tedy výrobky označené ekoznačkou. Těmto výrobkům
budou dávat přednost před výrobky bez označení, i když budou označené výrobky
dražší. Předpokládá se, že pokles zájmu spotřebitelů o neoznačené výrobky by
měl vést k přechodu výrobců na výrobu ekologicky šetrných výrobků. Účinnost
ekolabelingu, který bývá též označován jako "tržně orientovaný“ nástroj
environmentální politiky, pak závisí na tom, do jaké míry se podaří vybudovat
trh s ekologicky šetrnými výrobky.
Ekolabeling je jednou z nejrozšířenějších a zatím
nejpropracovanějších forem environmentálního značení - označování produktů
podle jejich dopadů na životní prostředí. Ekoznačka se vztahuje na produkty
určené konečnému spotřebiteli a není určena pro značení potravin. Ty mají v
České republice své značení - biopotraviny.
Historické souvislosti vzniku a vývoje
ekolabelingu
Historické souvislosti vzniku a vývoje
V sedmdesátých letech dvacátého století došlo ke značnému zvýšení
informovanosti společnosti o problematice životního prostředí a o dopadech
výrobních procesů na přírodní ekosystémy. Ve vyspělých zemích byli spotřebitelé
ochotni demonstrovat svou snahu pomoci životnímu prostředí preferováním těch
výrobků, jež poškozují životní prostředí méně než jiné s nimi alternativní
výrobky. Promítnutí těchto preferencí do tržní politiky mělo samozřejmě vliv na
strategii podniků a vedlo k intenzivnímu rozvoji zeleného marketingu a k
rozsáhlé propagaci výrobků, jež bylo možné z nějakého důvodu prohlásit za
šetrné vůči životnímu prostředí. Výrobci si tyto výrobky začali sami nápadně
označovat.
NahoruReakce spotřebitele
Spotřebitel reagoval tím, že kromě pasivního nákupu označených
výrobků, a to někdy i za vyšší ceny, začal tyto výrobky aktivně vyhledávat. V
důsledku toho začal vzrůstat obrat firem, které byly schopné takové výrobky
opatřit. Úměrně tomu se ovšem zvyšoval i počet výrobků, jež firmy vydávaly za
výrobky šetřící životní prostředí, aniž by ve skutečnosti nějaké významné
snížení negativního dopadu opravdu vykazovaly. Zejména různé ekologické skupiny
poukazovaly na zjištěné rozdíly ve skutečných a inzerovaných vlastnostech
výrobků. Prokázané nesrovnalosti snižovaly důvěru spotřebitelů ve výrobce i
jejich výrobky. Jak spotřebitelé, tak i poctiví výrobci se začali dožadovat
zavedení pořádku a důvěryhodného certifikačního systému označování výrobků
šetřících životní prostředí.
NahoruEkoznačky "Modrého anděla“
První certifikační ekolabelingový systém řízený třetí, nezávislou
stranou (v tomto případě Federálním ministerstvem životního prostředí) byl
uveden do praxe v Německé spolkové republice v r. 1978. Program se v Německu
poměrně rychle rozšířil a o udělení jeho ochranné známky, ekoznačky "Modrého
anděla“, se začaly ucházet i zahraniční firmy operující na německých
trzích.
Úspěch německého ekolabelingového programu vedl k založení dalších
ekolabelingových programů. Druhou zemí, která zavedla jednotné označování
výrobků šetrných vůči životnímu prostředí, byla v r. 1988 Kanada. Kanadský
program (Environmental ChoiceM Program, zkráceně ECP) byl vytvořen v
rámci závazku kanadské vlády podporovat trvale udržitelný rozvoj a zahrnovat
aspekty ochrany životního prostředí do ekonomických rozhodování. ECP program
byl zahrnut i do kanadského zákona na ochranu životního prostředí (Canadian
Environmental Protection Act) a jeho realizace byla značně podpořena v roce
1991, kdy bylo na jeho rozvoj věnováno 12,5 milionů dolarů.
NahoruProgram "Bílá labuť“
Německý ekolabelingový program i kanadský ekolabelingový program
jsou programy národní, vytvořené pro trh v dané zemi. V roce 1989 byl Koncilem
ministerstev pro záležitosti spotřebitelů severských zemí vyhlášen severský
státní ekolabelingový program "Bílá labuť“, který byl prvním nadnárodním
programem, neboť se na jeho realizaci společně podílelo Norsko, Švédsko, Finsko
a Island. V témže roce byl ještě vyhlášen národní ekolabelingový program v
Japonsku a první privátní program (řízený soukromou společností Green Seal) v
USA.
Od začátku 90. let byly pak ekolabelingové programy (státní,
privátní, národní i nadnárodní) zaváděny v mnoha dalších státech. V současné
době existují ekolabelingové programy téměř ve všech evropských zemích.
Program ekoznačení Evropské unie (The
Flower)
NahoruProgram ekoznaček EU
Představuje dobrovolný systém, zaměřený na výrobky i na služby,
který vznikl z nařízení Rady Evropského hospodářského společenství (EHS) z 23.
března 1992 (EEC No. 880/92 on a Community eco-label award scheme), revidováno
nařízením Evropského parlamentu a Rady Evropského společenství (ES) č.
1980/2000.
O ekoznačku Evropské unie může žádat výrobce nebo poskytovatel
služeb, jehož výrobek, resp. služba, je k dispozici na trhu Evropské unie.
Kompetentním orgánem pro udělení v České republice je Agentura pro
ekologicky šetrné výrobky - součást CENIA, české informační agentury životního
prostředí.
Podstata, organizační uspořádání a hlavní zásady různých
ekolabelingových systémů jsou většinou stejné. K určitým odlišnostem dochází až
při praktické aplikaci, především z finančního hlediska.
Nahoru"The Flower“
Agentura pro ekologicky šetrné výrobky je výkonným a odpovědným
orgánem programů prezentovaných ekoznačkami a realizovaných v České republice v
souladu s ČSN ISO 14024 Environmentální značení a prohlášení, typ I a nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1980/2000, o programu udělování ekoznačky
Evropské unie "The Flower“.
Evropská ekoznačka:
NahoruEkolabeling (ekoznačení) v České republice
Ekolabeling v ČR
Národní program označování ekologicky šetrných výrobků byl vyhlášen
14. dubna 1994. Systém vznikl z iniciativy ministra životního prostředí a
ministra hospodářství. Návrh přednesl ministr životního prostředí a souhlas
vlády k jeho realizaci byl dán vládním usnesením č. 159/93 ze dne 7. března
1993. Na základě tohoto usnesení byl 14. dubna 1994 vyhlášen ekolabelingový
systém nazvaný: Národní program označování výrobků ochrannou známkou
"Ekologicky šetrný výrobek“.
Je založený na vytvoření konkurenčního prostředí na trhu mezi
výrobky porovnatelných kvalitativních parametrů, zavedením dalšího výběrového
kritéria, které zahrnuje stanovené ekologické požadavky na výrobek. Ovlivňování
vzorců spotřeby a výroby vede k realizaci udržitelného rozvoje. Podstata
označování ekologicky šetrných výrobků spočívá v certifikaci produktu
nezávislou třetí stranou.
NahoruSystém řízení českého programu ekoznačení
NahoruČeský ekolabelingový program
Český ekolabelingový program je systém státní, jehož strukturu tvoří
následující subjekty:
-
Ministerstvo životního prostředí České republiky jako garant
programu,
-
ministr životního prostředí ČR jako rozhodující orgán,
-
Rada pro ekologicky šetrné výrobky jako odborný a poradní orgán
ministra životního prostředí v otázkách programu,
-
Agentura pro ekologicky šetrné výrobky jako výkonný orgán
programu, která zároveň plní i funkci sekretariátu rady,
-
vybrané autorizované a akreditované laboratoře a zkušebny.
Role ministerstva a ministra životního prostředí
NahoruRole ministerstva a ministra ŽP
Garantem programu je Ministerstvo životního prostředí. Jeho úkolem
je zveřejňování nově schválených směrnic a ostatních podmínek pro získání
ochranné známky ve Věstníku MŽP ČR, ve Věstníku ÚNMZ, ve Zpravodaji MŽP.
Ministr životního prostředí ČR:
-
schvaluje a podepisuje směrnice s požadavky pro propůjčení
ekoznačky,
-
uděluje právo na užívání ekoznačky konkrétním výrobkům,
vyjadřuje se ke všem základním a určujícím otázkám rozvoje programu.
Role Rady pro ekologicky šetrné výrobky a její složení
NahoruRole Rady pro ekologicky šetrné výrobky
Odborným a poradním orgánem ministra životního prostředí je rada
programu. Vyjadřuje své připomínky a náměty k programu, vyjadřuje se k
výrobkovým kategoriím a návrhům směrnic, určuje zásadní úkoly a směr dalšího
rozvoje programu. Tvoří ji významné osobnosti hospodářského a společenského
života, které jmenuje a odvolává ministr životního prostředí. Předsedou rady je
příslušný náměstek ministra, výkonným místopředsedou a tajemníkem rady
pracovník odboru strategií, který je i odborným garantem programu. Rada se
schází nejméně dvakrát ročně. Členství v radě je čestnou funkcí.
Rada se řídí statutem a jednacím řádem, které schvaluje ministr
životního prostředí a které jsou součástí základních dokumentů programu. Rada
se schází podle programu své činnosti, nejméně však dvakrát ročně. Hlavní
náplní práce rady je:
NahoruNáplň práce rady
-
posuzovat a doporučovat návrhy na výrobkové kategorie,
-
posuzovat navržené směrnice a doporučovat je ministrovi
životního prostředí ke schválení,
-
předkládat vlastní podněty k provedení případných revizí
platných směrnic a návrhy na zlepšení účinnosti programu,
-
namátkou kontrolovat dodržování podmínek propůjčení ochranné
známky.
Role Agentury pro ekologicky šetrné výrobky
NahoruRole Agentury pro ekologicky šetrné výrobky
Agentura pro ekologicky šetrné výrobky, jako součást CENIA, je
odpovědným výkonným orgánem Národního programu označování ekologicky šetrných
výrobků:
-
přijímá návrhy výrobců, dovozců, poskytovatelů služeb,
institucí, zainteresovaných organizací i nejširší veřejnosti a vydává
navrhovateli písemné stanovisko,
-
zajišťuje přípravu a zpracování technických zpráv a návrhů
směrnic,
-
poskytuje žadatelům přihlášky, veškeré příslušné materiály,
informace a pokyny,
-
přihlášky registruje a vyřizuje a zpracovává zprávu o výrobcích,
kterým má být ekoznačka udělena,
-
na základě rozhodnutí ministra životního prostředí uzavírá s
žadatelem licenční smlouvu, za kterou vybírá registrační poplatek,
-
vede evidenci expertů a odborných stanovišť, autorizovaných a
akreditovaných laboratoří a zkušeben, které je schopna žadateli doporučit,
-
o své činnosti předkládá agentura ministrovi a radě jednou ročně
zprávu a dvakrát do roka připravuje kontrolní den své činnosti,
-
na základě požadavků uvedených ve směrnicích je agentura
oprávněna provádět kontrolu dodržování podmínek pro propůjčení ochranné známky
u držitele ekoznačky.
Agentura pro ekologicky šetrné výrobky poskytuje informace v
oblastech:
-
Národní program označování ekologicky šetrných výrobků,
-
Program ekoznačení Evropské unie (The Flower).
Role autorizovaných a akreditovaných laboratoří a
zkušeben
Role autorizovaných a akreditovaných laboratoří a
zkušeben
Úkolem vybraných autorizovaných a akreditovaných laboratoří a
zkušeben je:
-
spolupracovat při přípravě návrhů směrnic,
-
posuzovat vlastnosti výrobků definovaných ve směrnicích a
vydávat protokol o výsledku ověření shody výrobku s příslušnou směrnicí,
-
ve spolupráci s agenturou provádět u uživatele ochranné známky
kontrolu výrobku v rozsahu stanoveném licenční smlouvou.
Role externích odborníků a odborných pracovišť
NahoruRole externích odborníků
Úkolem vybraných expertů (oponentů) a odborných pracovišť je:
NahoruÚkolem systému ekoznačení
Úkolem systému ekoznačení je:
-
výběr skupin výrobků - "výrobkových kategorií“ -, u nichž lze
snížit jejich negativní působení na životní prostředí,
-
stanovit soubor požadavků - "kritérií“ - které musí výrobky dané
skupiny splňovat,
-
udělování ekoznačky výrobkům, které splňují daná kritéria,
formou licenční smlouvy,
-
provádění kontrol shody vlastností výrobků se stanovenými
požadavky a dodržování licenční smlouvy.
Ochrannou známku tvoří stylizované písmeno "e“ s nápisem "Ekologicky
šetrný výrobek“ ("Ekologicky šetrná služba“) v horní části a identifikačními
čísly v části spodní.
Známka smí být používána pouze v jednobarevném - zeleném nebo černém
- provedení.
Česká ekoznačka:
NahoruEnvironmentální značení - zásady a postupy
Ekoznačka České republiky a Národní program označování ekologicky
šetrných výrobků se řídí mezinárodní technickou normou ISO 14024
…