PhDr. Zdeňka Židková
Akustické prostředí je nedílnou součástí našeho života. Obsahuje jak zvuky příjemné, tak nepříjemné, nechtěné. Od akustického prostředí se nelze odstřihnout, zvuky na nás působí nejen ve dne, ale i v noci při spánku. Izolovat se lze pouze užitím ochranných pomůcek, nošení chráničů uší či sluchátek však vždy přináší určitá osobní omezení.
Hluk lze rozdělit na běžný a emoční. Běžný hluk vyvolává fyziologické reakce až při vyšších hladinách - obvykle se stanoví hranice 65 dB, emoční hluk vyvolává odezvu v prožívání, v návaznosti na emoční vybuzení tělo rovněž odpovídá fyziologickými reakcemi. Na hladině hluku v tomto případě nezáleží, může jít třeba o zvuk na hranici slyšitelnosti.
Účinky hluku se dělí na:
1. Škodlivé – vliv na sluchový orgán i na celý organismus.
2. Rušivé – odvádí pozornost a narušuje výkon.
3. Obtěžující – vede k únavě, má vliv na centrální nervový systém, na fyziologické funkce.
Ve škodlivém hluku nemusí být vždy obsaženy i rušivé a obtěžující účinky, například hlasitá hudba na koncertech může ničit sluch, ale přináší euforii a emoční zážitek. Každý rušivý hluk však obsahuje účinky obtěžující.
V pracovním procesu je ochrana zdraví před škodlivými účinky hluku obecně velmi dobře upravena v zákoně č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (6), hluk na pracovišti je upraven v nařízení vlády č. 272/2011 Sb. (2).
Nespecifické účinky hluku jsou těžko postižitelné zákonem, subjektivní a závislé na prožívání jednotlivce. Psychologie pracovního prostředí si musí v této oblasti položit tři otázky:
(1)
Co je rušivý, co obtěžující hluk?
-
Rušivý hluk imobilizuje pracovníka, důsledkem je snížená produktivita práce. Experimenty prokazují, že hluk prodlužuje reakční činnost, snižuje pozornost a celkový výkon. V pracovním procesu zhoršuje soustředění, vede k rychlejší únavě a znesnadňuje kvalitní vykonávání psychicky náročné práce (4). Rušivost je objektivně prokazatelný nepříznivý vliv hluku. V běžném pracovním prostředí však není možné rušení hlukem díky jeho nespecifické povaze přesně vyčíslit. Lze však vycházet jak z výzkumů, tak z obecných znalostí, a jednoznačně konstatovat negativní vliv na psychický výkon pracovníka. Na to pamatuje § 3 nařízení vlády č. 272/2011 Sb., který říká, že u profesí s duševně náročnou prací by hluk neměl přesáhnout limit 50 dB (2).
-
Obtěžující účinky hluku vedou k rozmrzelosti (annoyance), nespokojenosti, ovlivňují fyziologické funkce (3). Obtěžování je psychický stav, který vzniká při mimovolném vnímání vlivů, ke kterým má člověk odmítavý postoj a na které reaguje pocity odporu, podrážděností a v některých případech až psychosomatickými poruchami. Obtěžování hlukem je možné považovat za poruchu zdraví (7). Z hlediska psychologického ho řadíme k faktorům zhoršujícím psychosociální pohodu na pracovišti.
Obtěžování hlukem je mapováno hlavně v oblasti komunálního hluku, kde probíhají řízené studie (1) a dlouhodobě se sleduje hlukové znečištění životního prostředí a pohoda obyvatelstva. V oblasti pracovní pohody je působení hluku jako jednoho z nejvýznamnějších faktorů stresu podceňováno a stále ještě řešeno nesystémově.
(2)
Co označujeme pojmem emoční hluk?
Hluk je zpravidla doprovázen kladným nebo záporným citovým zabarvením, pro toto nespecifické působení lze použít termín emoční hluk. V pracovním procesu můžeme rozlišit:
-
Neutrální hluk. Většina zvuků představuje běžné, každodenní a známé hluky, které se opakují, a pracovník jim přestává věnovat pozornost. Vnímá je jako zvukovou kulisu a nemusí na ně reagovat, přizpůsobí se.
-
Varovný hluk. Zvuky, signalizující změnu, nesou otázku "co se to děje", obsahují varování, mají pro pracovníka nejen informační, ale i emoční význam.
-
Známý a anonymní hluk. Hlluk, u kterého pracovník ví, kdo ho způsobuje nebo je za něj zodpovědný, je vnímán hůře, mnohdy velmi negativně, anonymní hluk vnímá neutrálněji.
-
Vlastní a cizí hluk. Při praktickém řešení problémů s nechtěnými zvuky na pracovišti je nutné si tento významný rozdíl uvědomit - lépe se snáší hluk, který člověk způsobuje sám, než hluk od někoho cizího. Cizí hluk, který přichází od spolupracovníků, je nejdůležitějším faktorem nepohody na pracovišti.
Každý zvuk může v nepříznivé situaci nabýt negativního emočního významu. Limity přípustných hladin hluku jsou v předpisech stanoveny tak, aby v běžných situacích…