Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Kontrola a ověřování dovedností

20.8.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.3.5.3.2
Kontrola a ověřování dovedností

PhDr. Vladimír Janák, CSc.

V oblasti BOZP a PO ve většině případů není nutné přezkušovat pracovníky z nějakých speciálních dovedností. Jedná se tedy o ne příliš častý jev. Málokdy jde o nějakou specifickou činnost, která by zahrnovala přímou dovednost BOZP. Ano, existují třeba svářečské zkoušky, ale ty se dotýkají speciální dovednosti svářet. I když pracovník musí při dané činnosti používat celou řadu ochranných pomůcek a znát množství bezpečnostních předpisů. Asi ho nebudeme zkoušet z nandávání ochranných brýlí. Jeřábníci, řidiči a mnoho dalších profesí prochází speciálními dovednostními zkouškami. Ve sféře přímých činností souvisících s bezpečností práci je to však ojedinělý jev.

V běžném podniku, kde není velké riziko v provozech, proto většinou stačí jednou za čas (např. 1x za dva roky) vyhlásit nějaký „požární poplach-cvičení”, výcvik v poskytování pomoci při zástavě srdce atp. Pracovníci si při tom mohou přímo vyzkoušet a zažít co mají dělat, zjistí, kde jsou únikové východy, jak se mají chovat v dané situaci a mohou si vyzkoušet své dovednosti. Většinou prostě dostačuje, když na třeba 15ti umělých „andulách” si každý pod dozorem lékaře vyzkouší, jak provádět správně nepřímou masáž srdce, nebo kudy má utíkat, když propukne požár. Dobrým příkladem je i nácvik opuštění potápějící se lodi, při dálkových plavbách.

Je smutnou skutečností, že většina lidí sice možná ví, kde najde hasící přístroj, ale jen málo z nich by ho dokázalo správně použít. Dobrým příkladem může být opravdu letecká doprava. Už jste někdy seděli u bezpečnostního (nouzového) východu (dveří)? Pak víte, že

 
 Napište nám
 Beru na vědomí, že tento formulář neslouží pro zadávání odborných dotazů, ale pro zasílání Vašich podnětů a postřehů k fungování portálu. Pro zadávání odborných dotazů prosím používejte tento formulář. Děkujeme za pochopení.
 Děkujeme, na Váš podnět budeme reagovat do 24 hodin v rámci pracovního týdne.
Input: