4.2.6
Pracovní doba a doba odpočinku
Ing. Pavel Petrů, Ing. Milan Tomeček a kolektiv autorů
Pracovní doba a její rozvržení je nedílnou součástí stanovených
pracovních podmínek. Dodržování předpisů pro pracovní dobu je častým problémem,
který je vytýkán orgány OIP zaměstnavatelům. Zaměstnavatelé jsou povinni
zaměstnávat zaměstnance tak, aby zaměstnanci byli schopni adekvátně regenerovat
své síly a zejména na pracovištích, kde je identifikováno riziko možného
ohrožení zdraví některou nemocí z povolání. Zde má být pracovní doba stanovena
tak, aby doba, po kterou je zaměstnanec expozicí škodlivin vystaven, byla co
nejvíce omezena.
V zásadě si musíme říci, co to vlastně pracovní doba je:
Pracovní doba je doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro
zaměstnavatele práci.
Doba, kterou hodnotíme jako odpočinek, není pracovní dobou.
NahoruSměna
Pracovní doba během kalendářního týdne je rozvržena do samostatných
časových úseků. Říkáme jim směna. Směna je tedy část stanovené týdenní pracovní
doby bez práce přesčas, kterou je zaměstnanec povinen na základě předem
stanoveného rozvrhu pracovních směn odpracovat.
Během dne lze tedy směny stanovit s ohledem na provozní potřeby
zaměstnavatele.
NahoruPracovní režimy
Pracovní režim tedy může být jednosměnný, dvousměnný, třísměnný nebo
nepřetržitý.
Dvousměnný pracovní režim je režim práce, v němž se zaměstnanci
vzájemně střídají ve dvou směnách v rámci 24 hodin po sobě jdoucích.Znamená to,
že zaměstnanci dvou směn nepracují současně na pracovišti a pokud se zde
setkávají, tak pouze za účelem předání práce. Třísměnný pracovní režim je režim
práce, v němž se zaměstnanci vzájemně střídají v rámci 24 hodin po sobě
jdoucích ve třech směnách. Nepřetržitý pracovní režim je režim práce, kdy se
zaměstnanci vzájemně střídají ve směnách v rámci 24 hodin po sobě jdoucích v
nepřetržitém provozu zaměstnavatele; nepřetržitý provoz je takový provoz, který
vyžaduje výkon práce 24 hodin denně po sedm dnů v týdnu, to znamená, že
zaměstnanci pracují nepřetržitě v sobotu i v neděli, ve svátky ve dne i v
noci.
Jsou situace, kdy zaměstnavatel potřebuje, aby mu byl zaměstnanec k
dispozici i během doby, která spadá do jeho odpočinku. V takovém případě zákon
pamatuje na tzv. pracovní pohotovost. Pracovní pohotovost je doba, v níž
je zaměstnanec připraven k případnému výkonu práce podle pracovní smlouvy,
která musí být v případě naléhavé potřeby provedena nad rámec jeho rozvrhu
pracovních směn. Pracovní pohotovost dle současné legislativy již není nutné
držet na pracovišti, kde zaměstnanec je připraven k případnému výkonu práce,
nýbrž pouze mimo pracoviště.
V případě zvýšené potřeby práce je nutné, aby zaměstnanec pracoval
nad stanovený rozsah pracovní doby – práce přesčas.
Nejčastějším případem může být např. plnění plánované zakázky,
zpracování potravin, které podléhají zkáze apod.
Prací přesčas je tedy práce konaná zaměstnancem na příkaz
zaměstnavatele nebo s jeho souhlasem nad stanovenou týdenní pracovní dobu,
která je konána mimo rámec rozvrhu pracovních směn. U zaměstnanců s kratší
pracovní dobou je prací přesčas práce přesahující stanovenou týdenní pracovní
dobu. Pokud bude zaměstnanec zařazen do jednosměnného pracovního režimu, bude u
zaměstnance s kratší pracovní dobou práce, vykonaná nad 40 hodin týdně, za
kterou mu nebylo poskytnuto náhradní volno. Zaměstnancům s kratší pracovní
dobou nelze práci přesčas nařídit. Poskytl-li zaměstnavatel zaměstnanci volno
na jeho žádost, potom napracování takové doby prací přesčas není.
NahoruDélka pracovní doby
Délka pracovní doby v týdnu je 40 hodin týdně.
Délka pracovní doby zaměstnanců kteří pracující v podzemí při těžbě
uhlí, rud a nerudných surovin, v důlní výstavbě a na báňských pracovištích
geologického průzkumu činí nejvýše 37,5 hodiny týdně. Takový fond pracovní doby
je stanoven nezávisle na směnnosti provozu. U zaměstnanců s třísměnným a
nepřetržitým pracovním režimem činí nejvýše 37,5 hodiny týdně, Jestliže
zaměstnanci pracují v dvousměnném pracovním režimu, činí týdenní fond pracovní
doby nejvýše 38,75 hodiny týdně. U zaměstnance mladšího 18 let nesmí délka
směny v jednotlivých případech překročit 8 hodin a ve více pracovních vztazích
nesmí délka týdenní pracovní doby v souhrnu překročit 40 hodin týdně.
Zkrácení stanovené týdenní pracovní doby bez snížení mzdy pod rozsah
stanovené pracovní doby může obsahovat jen kolektivní smlouva nebo vnitřní
předpis. Jde především o práce, kde na základě identifikace rizik v pracovním
prostředí není vhodné z důvodu ochrany zaměstnanců připustit, aby zaměstnanec
pracoval v rozsahu pracovních režimů, jak je stanoví zákoník práce.
O tom, jak bude pracovní doba během kalendářního týdne rozvržena
rozhoduje zaměstnavatel. Působí-li u zaměstnavatele odborová organizace je
povinen zaměstnavatel rozvržení pracovní doby projednat s příslušným odborovým
orgánem. Pracovní doba se zpravidla rozvrhuje do pětidenního pracovního týdne.
Při rozvržení pracovní doby přihlíží zaměstnavatel k možnostem dopravy
zaměstnanců do zaměstnání a k dalším kritériím, aby nebyla ohrožena bezpečnost
a ochrana zdraví při práci a na potřeby energetické situace. Při rovnoměrném
rozvržení pracovní doby na jednotlivé týdny se stanovená týdenní pracovní doba
rozvrhuje tak, aby délka směny nepřesáhla devět hodin. je-li mezi zaměstnancem
a zaměstnavatelem dohodnuta jiná úprava pracovní doby, nesmí délka směny
přesáhnout 12 hodin.
Pokud je potřeba zajistit provoz např.. dle nárazových potřeb
zaměstnavatele, např. v návaznosti na splnění zakázek, nebo jedná-li se o práce
sezónní povahy ve stavebnictví nebo v zemědělství , může zaměstnavatel po
projednání s odborovou organizací, je-li založena, rozvrhnout pracovní dobu
nerovnoměrně na určité období popřípadě nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
dohodnout se zaměstnancem. Týdenní pracovní doba bez práce přesčas však nesmí u
nerovnoměrného rozvržení pracovní doby překročit v průměru stanovenou týdenní
pracovní dobu za období jednoho kalendářního roku, tedy 12-ti měsíců. Je třeba
si uvědomit, že nejdelší délka pracovní doby nesmí u nerovnoměrného rozvržení
pracovní doby činit více než 12 hodin. Zaměstnavatel musí vypracovat písemný
rozvrh týdenní pracovní doby a seznámit s ním zaměstnance nejpozději dva týdny
před začátkem období, na něž je pracovní doba nerovnoměrně rozvržena, pokud
nedohodne-li se zaměstnancem jinak.
NahoruPružná pracovní doba
Pokud to umožňují podmínky provozu a vyhovuje-li to k zájmům
zaměstnanců, je možné po projednání s příslušným odborovým orgánem uplatňovat
pružnou pracovní dobu
O tom, jakým způsobem bude pružná pracovní doba realizována seznámí
zaměstnavatel zaměstnance v pracovním řádu. Je povinen s tím předem seznámit
všechny zaměstnance. Pokud je na pracovišti pružná pracovní doba, volí si
zaměstnanec sám začátek nebo konec pracovní doby v jednotlivých dnech. Mezi dva
úseky volitelné pracovní doby je vložen časový úsek, v němž je zaměstnanec
povinen být na pracovišti. To je tzv. "základní pracovní doba“.
Zaměstnavatel začátek a konec základní pracovní doby stanoví tak,
aby při fondu 40 hodin týdně byla v jednotlivých dnech nejméně pět hodin. Úsek
volitelné pracovní doby by měl být nejméně jednu hodinu. Při zkrácené pracovní
době a při kratší pracovní době se základní i volitelná pracovní doba stanoví
poměrem.
Pokud je zaměstnanec vyslán na pracovní cestu, nebo i v jiných
případech, kde to není vyhovující i z jiných důvodů se pružná pracovní doba
nepoužije.
Pružnou pracovní dobu je možné realizovat
-
v jednotlivém dni, kdy si každý zaměstnanec sám stanoví začátek
pracovní doby. Musí však v daném dni odpracovat takový počet hodin, jaký je pro
tento den stanoven podle předem určeného rozvrhu pracovních směn
-
v jednom pracovním týdnu, kdy si zaměstnanec sám stanoví začátek
a konec pracovní doby. Během jednoho týdne však musí odpracovat dobu, která je
pro tento týden stanovena
-
ve čtyřtýdenním období, při němž si zaměstnanec sám stanoví
začátek a konec směn a je povinen v období čtyř po navazujících týdnů
odpracovat fond pracovní doby, který je pro toto období zaměstnavatelem
stanoven.
K případné práci přesčas při uplatnění pružného pracovního dne,
týdne nebo i čtyřtýdenního období dojde až tenkrát , když zaměstnanec bude
pracovat nad stanovený fond pracovní doby v daném období, pokud se nejedná o
dosud neodpracovanou část pracovní doby a také o napracování případného
náhradního volna.
Vznikne-li zaměstnanci nějaké překážka v práci při zavedení pružné
pracovní doby, je třeba dbát následujících opatření
Do pracovní doby lze zahrnout pouze takovou překážku v práci, která
nezbytně zasáhla do základní pracovní doby, tj. do doby po kterou je
zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele. Pokud by překážky práci
zasáhly do volitelné pracovní doby, potom se hodnotí jako omluvené. V žádném
případě se za ně neposkytuje mzda. Neplatí to ovšem pro činnost zástupců
zaměstnanců.
Vyskytly-li by se překážky v práci na straně zaměstnavatele posuzují
se jako výkon práce, zasáhnou-li do pružného pracovního dne nebo týdne nebo i
čtyřtýdenního období. Překážky v práci se započítají v rozsahu směny
připadající na jednotlivý den a to i jedná li se o kratší pracovní dobu.
Pokud zaměstnanec neodpracoval pro omluvené překážky v práci celou
směnu při uplatnění pružného pracovního dne nebo celou týdenní pracovní dobu
při uplatnění pružného pracovního dne, týdne nebo čtyrtýdenního období, je
povinen tuto dobu napracovat nejpozději v době do konce příštího kalendářního
měsíce, pokud se zaměstnavatelem nedohodne jinak. Potrvá-li překážka v práci
déle, musí tuto dobu napracovat, jakmile to bude nejblíže možné, nedohodne-li
se se zaměstnavatelem jinak.
NahoruHodnocení práce přesčas při pružné pracovní době
Při uplatnění pružného pracovního dne práce je prací přesčas práce,
konaná nad délku směny v daném kalendářním dni. Při uplatnění pružného
pracovního týdne nebo čtyřtýdenního období je to práce konaná nad základní
pracovní dobu v daném pracovním období.
Odpracovaná doba nebude hodnocena jako práce přesčas, pokud
zaměstnanec plnil povinnost odpracovat dobu, kterou dosud nesplnil v rámci
týdenního, popřípadě čtyřtýdenního pracovního období nebo konal práci, kterou
mu zaměstnavatel nenařídil a ani k ní nedal souhlas.
NahoruKonto pracovní doby
Konto pracovní doby je jiný způsob nerovnoměrného rozvržení pracovní
doby, který může obsahovat jen kolektivní smlouva, popřípadě vnitřní předpis. K
uplatnění konta pracovní doby a délce období podle musí mít zaměstnavatel
předchozí souhlas jednotlivých zaměstnanců, jichž se bude toto rozvržení
pracovní doby týkat. Jestliže je uplatněno konto pracovní doby, nemůže
vyrovnávací období přesáhnout 26 týdnů po sobě jdoucích. Jen kolektivní smlouva
však může vymezit toto období nejvýše na 52 týdnů po sobě jdoucích. Při
uplatnění konta pracovní doby je zaměstnavatel povinen vést účet pracovní doby
zaměstnance a účet mzdy zaměstnance.
NahoruKratší pracovní doba
Kratší nebo i jinou pracovní dobu může zaměstnavatel se zaměstnancem
dohodnout. Jiná, popřípadě kratší pracovní doba musí být stanovena písemně v
pracovní smlouvě. Kratší pracovní doba se povoluje také ze zdravotních důvodů
zaměstnance, pokud to provozní podmínky zaměstnavatele dovolí. Zaměstnavatelé
jsou povinni přihlížet k oprávněným důvodům zaměstnanců , jestliže to umožňují
podmínky jejich provozu. Kratší pracovní doba nemusí být stanovena tak, že by
zaměstnanec musel pracovat po všechny pracovní dny. Délku pracovní směny je
možné se zaměstnancem dohodnout.
Mzdové nároky zaměstnance se odvozují od zkrácené pracovní doby.
Pracovní směny, jejich rozvrh včetně stanovení začátku a konce
pracovních směn stanoví zaměstnavatel. Je-li u zaměstnavatele založena odborová
organizace, je potřeba problematiku pracovní doby s ní projednat. Směna může
být dělená. Dělení směny připadá v úvahu v případech jako je např. doprava,
spoje nebo obchod.Tam je možné směnu rozdělit do dvou nebo i do více částí.
Přerušení práce nelze v takovém případě považovat za přestávku v práci.
Problematiku pracovní doby je zaměstnavatel povinen projednat s odborovým
orgánem.
V souvislosti se stanovením pracovní doby je zaměstnanec povinen na
začátku pracovní doby být již na svém pracovišti a odcházet po skončení
pracovní doby. Zaměstnavatel je povinen stanovit ve vnitřním předpisu,
popřípadě tam, kde je založena odborová organizace v kolektivní smlouvě dobu
nebytnou k očistě po skončení práce.
NahoruPřestávky v práci
Pracuje-li zaměstnanec nepřetržitě šest hodin je zaměstnavatel
povinen poskytnout mu přestávku na jídlo a oddech v trvání 30 minut. Je-li
přestávka rozdělena do několika částí, musí být jedna z nich alespoň 15 minut.
Mladistvým zaměstnancům musí být tato přestávka poskytnuta již po čtyřech a půl
hodinách nepřetržité práce. V kolektivní smlouvě je možné sjednat i delší
přestávku v práci. Přestávku na jídlo a oddech nelze poskytnout na začátku a na
konci směny. Přestávky v práci se nezahrnují do pracovní doby s výjimkou těch
přestávek, které jsou zaměstnanci poskytnuty bez přerušení provozu. Je věcí
zaměstnavatele a záleží na vyhodnocení rizik v jeho pracovním prostředí, zda
může zaměstnanci přestávku bez přerušení poskytnout. Nejčastěji se takto
přestávky poskytují např. u profese vrátný strážný apod., kdy zaměstnanec není
vystaven zvýšenému pracovnímu úsilí popřípadě zvýšenému nebezpečí vzniku
pracovního úrazu.
NahoruPřestávky mezi dvěma směnami
Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby zaměstnanec měl mezi koncem
jedné a začátkem následující směny odpočinek v trvání 12 hodin během 24 hodin.
Tento odpočinek může být zkrácen zaměstnanci staršímu 18 let až na 8 hodin, s
tím že následujícího dne musí být odpočinek prodloužen o dobu, o kterou byl
zkrácen
Zkrácení odpočinku je možné jen tam, kde to podmínky provozu
vyžadují, např. kde
-
jde zejména o nepřetržité provozy, kde není možné práci
přerušit, také v zemědělství v kulturních zařízeních, při poskytování služeb
obyvatelstvu, při opravárenských a údržbářských pracích, při odstraňování
živeních událostí nebo hrozí-li nebezpečí pro život nebo zdraví
obyvatelstva
Ženy, které pracují v nepřetržitých provozech mohou mít tento
odpočinek zkrácen pouze na 11 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.
Pokud zaměstnanec ukončí pracovní cestu po 24.hodině, poskytne se mu
odpočinek po dobu osmi hodin. Pokud by tato doba byla jeho pracovní dobou, má
nárok i na náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku.
NahoruNepřetržitý odpočinek v týdnu
Nepřetržitý odpočinek v týdnu připadá na dny pracovního klidu a na
svátky. Rozvrhnout práci na tyto dny je možné jen v mimořádných případech,
pokud to vyžaduje povaha práce a pokud není možné tyto práce provést ve všední
dny. Jedná se opět o naléhavé opravné a údržbářské práce, práce v zemědělství a
při ošetřování hospodářských zvířat, při odvrácení živelních událostí, práce v
kultuře, zdravotnictví apod. Ve svátek je možné kromě toho možné nařídit i
práce, které souvisí s ostrahou objektů apod.
V týdnu je zaměstnavatel povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby
zaměstnanec měl nepřetržitý odpočinek za každých sedm kalendářních dnů
odpočinek alespoň 35 hodin. Nepřetržitý odpočinek v týdnu nesmí činit u
mladistvého zaměstnance méně než 48 hodin. Nepřetržitý odpočinek v týdnu se
stanoví tak, aby do něj pokud možno spadala neděle. Po projednání s příslušným
odborovým orgánem může u zaměstnanců, kteří jsou starší 18 let zaměstnavatel
zkrátit dobu nepřetržitého odpočinku v týdnu až na 24 hodin v případech, kdy je
nezbytné zvýšit počet zaměstnanců (sezónní práce), při zajištění služeb
obyvatelstvu, ve zdravotnictví a také u prací, které mají být provedeny za
účelem odvrácení nebezpečí živelních událostí. V takových případech musí být
zaměstnancům poskytnut odpočinek tak, aby za dva týdny činila jeho délka 70
hodin. V zemědělství je možné po dohodě se zaměstnancem poskytnout nepřetržitý
odpočinek za období tří týdnů v délce 105 hodin. Jsou-li v zemědělské
organizaci založeny odbory, je možné tuto věc sjednat i v kolektivní
smlouvě.
NahoruEvidence pracovní doby
Jako prvotní mzdový podklad slouží evidence pracovní doby.
Zaměstnavatel je povinen vést evidenci pracovní doby, práce přesčas,
pracovní pohotovosti a noční práce u jednotlivých zaměstnanců. Zaměstnavatel je
povinen zaměstnanci na jeho žádost evidenci docházky, která je o něm vedena
předložit. Do oblasti evidence docházky směřuje ze stran zaměstnavatelů
nejvíce stížností. Většina jich spočívá v tom, že je vedena tzv. dvojí
evidence docházky. Jedna pro případ kontroly ze strany příslušného oblastního
inspektorátu práce a druhá skutečná, kam si zaměstnanci vyznačují skutečný
výkon práce.
Podněty směřují také k tomu, že zaměstnancům pro zfalšování docházky
není vyplácena ani zasloužená mzda. Je proto nutné na evidenci docházky klást
zvláštní důraz.
NahoruPracovní pohotovost
Pokud se předpokládá, že zaměstnanec bude muset vykonávat další
práci, může se zaměstnavatel se zaměstnancem dohodnout na výkonu pracovní
pohotovosti. Pracovní pohotovost je doba, při níž je zaměstnanec připraven k
případnému výkonu práce pro případ naléhavé potřeby a mimo rámec rozvrhu
pracovních směn. Pracovní pohotovost může být jen na jiném místě, na kterém se
zaměstnavatel se zaměstnancem dohodl, které je ovšem odlišné od pracovišť
zaměstnavatele. Pracovní pohotovost může zaměstnavatel na zaměstnanci požadovat
jen jestliže se s ním dohodne. Pracovní pohotovost, při které k výkonu práce
nedojde se do pracovní doby nezapočítává.
NahoruPráce přesčas
Bude-li zaměstnanec pracovat nad rámec pracovní doby, je zaměstnán
prací přesčas.
Zákoník práce stanoví, za jakých podmínek a v jakém rozsahu je možné
nařídit výkon práce nad rámec týdenní pracovní doby nebo mimo rámec rozvrhu
pracovních směn.
Pokud zaměstnavatel neplní plánované úkoly, může zaměstnanci práci
přesčas nařídit. Nařízená práce přesčas nesmí u zaměstnance činit více než 8
hodin v jednotlivých týdnech a 150 hodin v kalendářním…