dnes je 28.3.2024

Input:

Postihy za porušování předpisů o požární ochraně - pokuty právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám

7.1.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.2.7
Postihy za porušování předpisů o požární ochraně - pokuty právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám

Josef Černý

Hasičský záchranný sbor kraje při výkonu státního požárního dozoru může uložit pokutu až do 250.000 Kč právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě provozující činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí nebo až 500.000 Kč právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě provozující činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím, jestliže poruší povinnosti vyplývající z předpisů o požární ochraně tím, že:

  • neoznačí místa a pracoviště příslušnými bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně, včetně míst, na kterých se nachází věcné prostředky a požárně bezpečnostní zařízení (viz NV č. 375/2017 Sb., o vzhledu, umístění a provedení bezpečnostních značek a značení a zavedení signálů, aktuální znění verze č. 1, účinná od 28.11.2017),

  • neprovádí pravidelně kontrolu dodržování předpisů o požární ochraně a plnění příkazů, zákazů a pokynů týkajících se požární ochrany nebo neodstraňuje zjištěné závady,

  • nezabezpečí pravidelné školení svých zaměstnanců o požární ochraně a odbornou přípravu preventivních požárních hlídek nebo preventistů požární ochrany, jakož i odbornou přípravu v jednotkách požární ochrany a požárních hlídkách,

  • neumožní nebo ztěžuje výkon státního požárního dozoru,

  • nevyhotoví předepsanou dokumentaci požární ochrany nebo ji neudržuje v souladu se skutečným stavem anebo neplní podmínky požární bezpečnosti v ní stanovené,

  • nezabezpečí v potřebném množství a druzích požární technikou, věcné prostředky požární ochrany nebo požárně bezpečnostní zařízení nebo tyto neudržuje v provozuschopném stavu anebo u vyhrazené požární techniky, věcných prostředků požární ochrany nebo požárně bezpečnostních zařízení používá neschválené druhy,

  • neumožní vstup na nemovitost k provedení potřebných opatření v souvislosti se cvičením jednotek požární ochrany, ačkoliv tomu byla povinna podle rozhodnutí obce nebo hasičského záchranného sboru kraje,

  • neoznámí bez odkladu příslušnému hasičskému záchrannému sboru kraje vznik požáru při činnostech, které provozuje, nebo v prostorách, které vlastní nebo užívá,

  • nepodá písemnou zprávu o odstranění závad zjištěných při kontrole ve lhůtě stanovené orgánem vykonávajícím státní požární dozor,

  • nestanoví organizaci zabezpečení požární ochrany s ohledem na požární nebezpečí nebo prokazatelně nestanoví podmínky požární bezpečnosti podle § 6 odst. 1 písm. b) nebo § 6 odst. 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1. 2022 do 30.6. 2023,

  • nedodržuje stanovené podmínky požární bezpečnosti provozovaných činností, technologických postupů nebo zařízení anebo nezabezpečuje údržbu a opravy technických a technologických zařízení způsobem a ve lhůtách stanovených technickými podmínkami nebo výrobcem zařízení,

  • nestanoví požadavky na odbornou kvalifikaci osob podle § 6 odst. 1 písm. d) zákona o PO, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023,

  • nebo nezabezpečí provádění prací, které by mohly vést ke vzniku požáru osobou s příslušnou kvalifikací,

  • používá neoprávněně barevné označení vozidel, lodí a letadel jednotek požární ochrany.

Hasičský záchranný sbor kraje při výkonu státního požárního dozoru může uložit pokutu až do 500 000 Kč právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, která porušila povinnost vyplývající z předpisů o požární ochraně tím, že:

  • nevytváří podmínky pro hašení požárů a pro záchranné práce, neudržuje volné příjezdové komunikace a nástupní plochy pro požární techniku, únikové cesty a volný přístup k nouzovým východům, rozvodným zařízením elektrické energie, uzávěrům vody, plynu, topení a produktovodům, věcným prostředkům požární ochrany a ručnímu ovládání požárně bezpečnostních zařízení,

  • poruší rozhodnutí o vyloučení věci z užívání, rozhodnutí o zákazu činnosti nebo rozhodnutí o zastavení provozu,

  • nezajistí plnění úkolů požární ochrany podle kategorie požárního nebezpečí osobami s odbornou způsobilostí nebo nezřídí preventivní požární hlídku,

  • nezřídí jednotku požární ochrany nebo ji smluvně nezabezpečí, ačkoli k tomu byla povinna,

  • nevybaví jednotku požární ochrany potřebnou požární technikou, věcnými prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostními zařízeními anebo jednotku požární ochrany využívá k činnostem, které by mohly ohrozit její akceschopnost,

  • neplní opatření nebo lhůty stanovené posouzením požárního nebezpečí,

  • neprovede ve stanovené lhůtě opatření uložená k odstranění zjištěných nedostatků,

  • neposkytne na výzvu velitele zásahu nebo velitele jednotky požární ochrany obce potřebnou věcnou pomoc,

  • neumožní vstup na nemovitost k provedení potřebných opatření v souvislosti se zdoláváním požáru nebo prováděním záchranných prací,

  • nemá k dispozici požárně technické charakteristiky vyráběných, používaných, zpracovávaných nebo skladovaných látek a materiálů nutných ke stanovení preventivních opatření k ochraně života, zdraví a majetku,

  • nedodržuje návody a technické podmínky výrobce nebo obchodní organizace vztahující se k požární bezpečnosti,

  • neposkytne bezúplatně výrobky nebo vzorky k provedení požárně technické expertizy v rámci zjišťování příčin vzniku požáru,

  • vypaluje porosty nebo neoznámí spalování hořlavých látek na volném prostranství orgánu státního požárního dozoru, případně nestanoví opatření proti vzniku a šíření požáru,

  • neuvědomí písemně orgán státního požárního dozoru nebo nepostupuje podle jeho pokynu v případě změny charakteru nebo podmínek anebo rozsahu provozované činnosti, která je předmětem posouzení požárního nebezpečí,

  • nesplní lhůtu stanovenou orgánem státního požárního dozoru k odstranění nedostatků v předloženém posouzení požárního nebezpečí,

  • neudržuje zdroje vody pro hašení požárů v takovém stavu, aby bylo umožněno použití požární techniky a čerpání vody k hašení požáru, neplní povinnosti k ochraně lesů v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru nebo povinnosti vlastníka,

  • při přepravě nebezpečných látek nemá k dispozici na místě s nákladem požárně technické charakteristiky přepravovaných látek nebo tyto neodpovídají vykazovanému přepravovanému nákladu.

  • Hasičský záchranný sbor kraje při výkonu státního požárního dozoru může uložit pokutu až do 1 000 000 Kč právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě provozující činnosti s vysokým požárním nebezpečím, jestliže poruší povinnosti vyplývající z předpisů o požární ochraně uvedené jako skutkové podstaty správních deliktů v § 76 odst. 1 a 2 zákona č. 133/1985 S., o PO, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023.

Právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, která zruší jednotku požární ochrany bez souhlasu hasičského záchranného sboru kraje, může hasičský záchranný sbor kraje uložit pokutu až 10 000 000 Kč.

Oprávněné osobě, která:

  • neprovede čištění nebo kontrolu spalinové cesty stanoveným způsobem, nebo

  • v rozporu s § 47 odst. 1 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023,

  • nepředá písemnou zprávu o provedeném čištění nebo kontrole spalinové cesty nebo ji předá po stanovené lhůtě, se uloží pokuta do 50 000 Kč.

Oprávněné osobě nebo reviznímu technikovi spalinových cest, který v rozporu s § 46 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023 neoznámí zjištěné nedostatky příslušnému stavebnímu úřadu nebo orgánu státního požárního dozoru nebo je oznámí opožděně, se uloží pokuta do 50 000 Kč.

Reviznímu technikovi spalinových cest, který:

  • neprovede revizi spalinové cesty stanoveným způsobem, nebo

  • v rozporu s § 47 odst. 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023 nepředá písemnou zprávu o revizi spalinové cesty nebo ji předá po stanovené lhůtě, se uloží pokuta do 50 000 Kč.

Vlastníkovi nebo provozovateli objektu, který je právnickou nebo podnikající fyzickou osobou a který provozuje spalinovou cestu v rozporu s tímto zákonem, se uloží pokuta do 100 000 Kč.

Právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, která provozuje činnost s vysokým požárním nebezpečím bez odsouhlaseného posouzení požárního nebezpečí nebo provede v rozporu s § 6a odst. 7 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6. 2023 změnu, která má vliv na obsah schváleného posouzení požárního nebezpečí, se uloží pokuta až do výše 10 000 000 Kč.

Právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, která provozuje činnost s vysokým požárním nebezpečím nebo činnost se zvýšeným požárním nebezpečím, u které nejsou běžné podmínky pro zásah, bez odsouhlasení dokumentace zdolávání požárů nebo provede v rozporu s § 6b odst. 7 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1. 2022 do 30.6. 2023 změnu, která má vliv na obsah schválené dokumentace zdolávání požárů, se uloží pokuta až do výše 10 000 000 Kč.

Pokutu podle § 76a a 76c zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023 ukládá hasičský záchranný sbor kraje. Při stanovení výše pokuty přihlíží zejména k závažnosti a době trvání protiprávního jednání."

Řízení o uložení pokuty lze zahájit do jednoho roku ode dne, kdy se o porušení povinnosti dozvěděl orgán vykonávající státní požární dozor, a musí být pravomocně skončeno do tří let od porušení povinnosti. Do této doby se nezapočítává doba, po kterou se pro tentýž skutek vedlo trestní řízení.

Přestupky

Přestupku na úseku požární ochrany se dopustí ten, kdo

  • poruší příkazy nebo zákazy týkající se požární ochrany na označených místech (viz NV č. 375/2017 Sb., o vzhledu, umístění a provedení bezpečnostních značek a značení a zavedení signálů,aktuální znění verze č. 1, účinná od 28.112017) ,

  • neumožní vstup na nemovitost při cvičení jednotky požární ochrany, ačkoliv je k tomu povinen podle rozhodnutí hasičského záchranného sboru kraje nebo obce,

  • neuposlechne nařízení velitele zásahu nebo velitele jednotky požární ochrany vydané podle § 88 odst. 1 písm. a) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023,

  • poruší zásady bezpečného provozu tepelných, elektrických, plynových a jiných spotřebičů a komínů,

  • neobstará nebo neudržuje v provozuschopném stavu věcné prostředky požární ochrany nebo požárně bezpečnostní zařízení, poškodí, zneužije nebo jiným způsobem znemožní použití věcných prostředků požární ochrany nebo požárně bezpečnostních zařízení,

  • vědomě bezdůvodně přivolá jednotku požární ochrany nebo zneužije linku tísňového volání,

  • nedodrží podmínky nebo návody vztahující se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností,

  • neumožní výkon státního požárního dozoru nebo ve stanovené lhůtě nesplní opatření uložená orgánem státního požárního dozoru,

  • neposkytne osobní nebo věcnou pomoc v souvislosti se zdoláváním požáru, ačkoli je k tomu povinen,

  • neumožní orgánu státního požárního dozoru provedení potřebných úkonů ke zjišťování příčiny vzniku požáru nebo bezúplatně neposkytne výrobky nebo vzorky k provedení požárně technické expertizy,

  • nedodrží předpisy o používání, skladování a manipulaci s hořlavými nebo požárně nebezpečnými látkami nebo nesprávným skladováním materiálu znemožní přístup k rozvodným zařízením elektrické energie a uzávěrům plynu, vody a topení,

  • nedodrží zásady požární bezpečnosti při používání otevřeného ohně nebo jiného zdroje zapálení,

  • nevytváří v prostorách ve svém vlastnictví nebo užívání podmínky pro rychlé zdolávání požáru a pro provádění záchranných prací nebo neumožní jednotce požární ochrany vstup na nemovitost při zdolávání požáru nebo provádění záchranných prací anebo jinak ztíží provedení opatření nutných ke zdolávání požáru nebo při provádění záchranných prací,

  • poruší rozhodnutí o vyloučení věci z užívání nebo rozhodnutí o zákazu činnosti anebo rozhodnutí o zastavení provozu,

  • provádí práce, které mohou vést ke vzniku požáru, ačkoli nemá odbornou způsobilost požadovanou pro výkon takových prací zvláštními právními předpisy,

  • zanedbá z hlediska požární ochrany dohled nad osobami, které nemohou posoudit následky svého jednání,

  • způsobí svým jednáním požár, nejde-li o trestný čin,

  • vypaluje porosty,

  • neoznámí bezodkladně místně příslušnému hasičskému záchrannému sboru kraje požár v objektech a jiných místech, které vlastní nebo užívá,

  • omezí nebo znemožní použití označených nástupních ploch pro požární techniku,

  • používá neoprávněně barevné označení vozidel, lodí a letadel jednotek požární ochrany,

  • neudržuje zdroje vody pro hašení požárů v takovém stavu, aby bylo umožněno použití požární techniky k hašení požáru, neplní povinnosti k ochraně lesů před požáry podle § 7 odst. 2 nebo neplní povinnosti vlastníka podle § 2 odst. 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023,

  • kdo provozuje spalinovou cestu v rozporu se zákonem o PO.

Za přestupek podle odstavce § 78 odst. 1 1 písm. a) až d) a aa) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6. 2023, lze uložit pokutu do 10 000 Kč, za přestupek podle odstavce § 78 odst. 1 písm. e) až l) pokutu do 20 000 Kč a za přestupek podle § 78 odst. odstavce 1 písm. m) až z) pokutu do 25 000 Kč.

Poznámky autora

Není-li v  zákoně č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023 stanoveno jinak, platí o přestupcích a jejich projednávání obecné předpisy, viz zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, aktuální znění verze č. 5, účinná od 22.7.2020 do 31.12.2022. Jinak vyjádřeno: skutkové podstaty přestupků jsou součástí zvláštního předpisu, viz zákon o požární ochraně a postup jejich projednávání, resp. řízení o nich upraveno obecným právním předpisem, viz výše. Dále na doplnění uvádím, že přestupku se může dopustit nejen fyzická osoba (občan), ale i právnická osoba, viz § 20 a § 21 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, aktuální znění verze č. 5, účinná od 22.7.2020 do 31.12. 2022.

Pokutu za přestupek podle § 78 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023, ukládá hasičský záchranný sbor kraje.

Z hlediska ZDP:

Z hlediska ZDP se k výše uvedenému vztahují dvě ustanovení zákona, a to § 24 odst. 2 písm. m), zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, aktuální znění verze č. 135, účinná od 1.1.2022 do 30.06.2023 podle něhož jsou daňově uznatelnými výdaji (náklady) také výdaje (náklady) vynaložené na zabezpečení požární ochrany (podle zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů) a ustanovení § 24 odst. 2 písm. p), uvedeného zákona podle něhož jsou dále daňově uznatelné výdaje (náklady), k jejichž úhradě je poplatník povinen podle zvláštních předpisů.

Požární ochrana a požární bezpečnost staveb:

Na základě zmocnění obsaženého v § 24 odst. 3 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023 vydalo Ministerstvo vnitra ČR vyhlášku č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, aktuální znění verze č. 2, účinná od 27.9.2011. Vyhláška nabyla účinnosti 1. července 2008 a novelizována v roce 2011 a v tomto znění je v účinnosti od 27.9.2011. Vyhláška stanoví jednotné technické podmínky požární ochrany při navrhování, výstavbě a užívaní staveb.

Poznámka autora: do vydání vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, byla tato oblast upravena v různých právních předpisech zejména vyhlášce MMR č. 137/1998 Sb., o obecných technických podmínkách staveb, která však byla k 26.8. 2009 zrušena a nová vyhláška MMR č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, aktuální verze č. 5, účinná od 12.11.2021 již problematiku požární bezpečnosti staveb neřeší, resp. řeší jen jako související /viz také na jiném místě tohoto textu/. Dne 29.7.2021 začal platit zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, který nabývá účinnosti od 1.7.2023. K tomuto datu budou k němu vydány nové prováděcí předpisy a dále dojde ke změnám případně budou vydány nové související právní předpisy, jako příklad uvádím již vydanou vyhlášku Ministerstva vnitra o kategorizaci staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva (č. 460/2021 Sb. k provedení změny zákona o PO provedenou zákonem č. 415/2021 Sb.), viz předcházející kapitoly tohoto textu.

Vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, aktuální znění verze č. 2, účinná od 27.9.2011 byla vydána v souladu se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1535 ze dne 9. září 2015 o postupu při poskytování informací v oblasti technických předpisů a předpisů pro služby informační společnosti (Text s významem pro EHP). Dále viz také Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 305/2011 ze dne 9. března 2011, kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh a kterým se zrušuje směrnice Rady 89/106/EHS Text s významem pro EHP atd. Podrobněji viz KONCEPCE POŽÁRNÍ PREVENCE 2018-2021, která byla vydaná MV GŘ HZS ČR pod č. j. MV-6585-6/PO-PRE-2018 ze dne 27.3.2018. K datu aktualizace tohoto textu nebyla nová KONCEPCE POŽÁRNÍ PREVENCE 2022 MV ČR, resp. GŘ HZS zveřejněna.

Technické podmínky požární ochrany staveb musí být podle vyhlášky dodrženy po celou dobu stanovené nebo předpokládané životnosti stavby. Ve vyhlášce jsou také řešeny technické podmínky požární ochrany při stavebních úpravách, udržovacích pracích, změnách dokončených staveb a zařízení staveniště. Kromě obecných technických podmínek požární ochrany staveb vyhláška obsahuje zvláštní podmínky pro vybrané druhy staveb jako například rodinné a bytové domy, stavby ubytovacích, zdravotnických, sociálních, školských zařízení a dále staveb zemědělských, pro výrobu a skladování, stavby památkové chráněné apod.

V tomto textu se nezabýváme navrhováním (projektováním) a prováděním (výstavbou) staveb, ale jejich užíváním, a to zejména z toho důvodu, že vyhláška nově požaduje jisté úpravy těchto staveb, jejich částí nebo prostor, anebo upřesňuje způsob jejich užívání. Požadované úpravy u staveb, u kterých bylo zahájeno užívání před nabytím účinnosti vyhlášky, měly být podle § 31 odst. 1 vyhlášky č. 23/2008 Sb., provedeny do 6 měsíců.

Úpravy jsou obsahem § 30 vyhlášky č. 23/2008 Sb., a jedná se o následující požadavky:

  • při užívání stavby musí být zachována úroveň požární ochrany vyplývající z technických podmínek požární ochrany staveb, podle kterých byla stavba navržena, provedena a bylo zahájeno její užívání,

  • při úpravě interiéru stavby nepodléhající řízení podle zvláštního právního předpisu musí být postupováno v souladu s podmínkami uvedenými v příloze č. 6 a v českých technických normách uvedených v příloze č. 1 části 1 bodech 1, 2 a 5 vyhlášky 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, aktuální znění verze č. 2, účinná od 27.9.2011,

  • v prostoru chráněné únikové cesty nesmí množství hořlavých látek překročit rozsah uvedený v příloze č. 6 vyhlášky 23/2008 Sb. Při umístění materiálu nebo zařizovacího předmětu v nechráněné nebo částečně chráněné únikové cestě musí být zajištěna možnost úplného otevření křídel dveří. Současně nesmí být ohrožena volná průchodnost únikových cest. V podrobnostech se použije příloha č. 6 část A vyhlášky 23/2008 Sb.,

  • při užívání prostoru s výskytem hořlavé kapaliny se postupuje podle podmínek uvedených v příloze č. 7 a podle podmínek stanovených v české technické normě uvedené v příloze č. 1 části 1 bodu 10 vyhlášky 23/2008 Sb.,

  • v ubytovací části stavby zařízení staveniště nesmí být umístěno tepelné zařízení a tepelná soustava se zkapalněnými uhlovodíkovými plyny včetně zásobních nádob,

  • technické zařízení ve stavbě, jehož náhlé odstavení nebo vypnutí by vyvolalo havárii, musí být zřetelně označeno štítkem obsahujícím informaci o určení zařízení a charakteristice nebezpečí,

  • v řadové, hromadné nebo vícepodlažní jednotlivé volně stojící anebo přistavěné garáži nesmí být umístěno motorové vozidlo pro přepravu hořlavých kapalin a hořlavých plynů,

  • v garáži nesmí být ukládány tlakové nádoby s hořlavými a hoření podporujícími plyny. V podzemní hromadné garáži, která není určena k parkování vozidel s pohonem na plynná paliva, se nesmí používat manipulační vozík s pohonem na plynné palivo, který nemá nádrž na toto palivo pevně zabudovanou,

  • není-li bezpečná vzdálenost tepelného zařízení vyrobeného před účinností této vyhlášky stanovena návodem výrobce, stanoví se tato vzdálenost podle přílohy č. 8 vyhlášky 23/2008 Sb.

Vzhledem k rozsahu příloh se jimi nelze v tomto materiálu blíže zabývat.

Zavádí se "Zvláštní státní požární dozor" (§ 85 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023).

Zvláštní požární dozor vykonává v případě:

  • útvaru nebo zařízení bezpečnostního sboru příslušný bezpečnostní sbor,

  • vojenského objektu, vojenského útvaru, vojenského zařízení, vojenského záchranného útvaru nebo právnické osoby založené nebo zřízené Ministerstvem obrany Ministerstvo obrany,

  • objektu, zařízení, pracoviště nebo činnosti v podzemí náležející do působnosti orgánu státní báňské správy Český báňský úřad,

  • námořní lodě a civilního letadla Ministerstvo dopravy,

  • drážního vozidla nebo říčního plavidla Ministerstvo dopravy, s výjimkou zjišťování příčin vzniku požárů, nebo

  • objektu Ministerstva zahraničních věcí nacházejícího se mimo území České republiky Ministerstvo zahraničních věcí.

Zvláštní požární dozor se vykonává v rozsahu stanoveném v § 31 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023 s výjimkou odstavce 1 písm. d) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023. Při zvláštním požárním dozoru se postupuje obdobně jako u státního požárního dozoru.

Orgán vykonávající zvláštní požární dozor rozhoduje o správních deliktech podle § 76 a § 76c zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6. 2023, zjištěných při výkonu tohoto dozoru u právnické nebo podnikající fyzické osoby, s výjimkou § 76 odst. 4 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023 .

Před změnou vlastnictví nebo převodem práva hospodařit, kterými se přenese odpovědnost za výkon dozoru na státní požární dozor, oznámí orgán vykonávající zvláštní požární dozor tuto skutečnost příslušnému hasičskému záchrannému sboru kraje a následně mu bez zbytečného odkladu oznámí datum, kdy tato skutečnost nastala. V případě změny vlastnictví nebo převodu práva hospodařit, kterými se přenese odpovědnost za výkon zvláštního požárního dozoru na jiný orgán, oznámí orgán, který zvláštní požární dozor vykonává, tuto skutečnost hasičskému záchrannému sboru kraje a následně mu bez zbytečného odkladu oznámí datum, kdy tato skutečnost nastala a kdo zvláštní požární dozor od tohoto data vykonává.

Vykonávat zvláštní požární dozor mohou osoby s odbornou způsobilostí podle § 11 odst. 1 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1. 2022 do 30.6. 2023.

Právní úprava a technické předpisy

  • zákon ČNR č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, aktuální znění verze č. 20, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023,

  • Zákon č. 415/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, aktuální znění verze č. 1, účinná od 1.12.2021

  • zákon č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů (zákon o hasičském záchranném sboru), aktuální verze č. 4, účinná od 1.1.2022,

  • zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, aktuální znění verze č. 14, účinná od 1.1. 2022 do 31.12.2022,

  • zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), aktuální znění verze č. 19, účinná od 1.1.2022 do 31.1.2022, od 1.2.2022 do 31.12.2022 bude platit znění č. 20, viz zákon č. 261/2021 Sb.)

  • zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, aktuální znění verze č. 10, účinná od 1.7. 2017 do 31.12.2022,

  • zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, aktuální znění verze č. 50, účinná od 1.1.2022 do 31.12.2024,

  • zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), aktuální znění verze č. 2, účinná od 1.7.2017,

  • zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy, aktuální znění verze č. 8, účinná od 1.5.2016 do 30.6 2022. Od 1.7. 2022 do 30.6.2023 bude plrtiz verze č. 9, viz zákon č. 250/2021 Sb. Bezpečnostní značky, značení a signály viz § 6,

  • zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, aktuální znění verze č. 24, účinná od 1.1.2021 do 30.6.2022, od 1.7.2022 do 30.6.2023 bude platit verze č. 25, viz zákon č. 250/2021 Sb,),

  • nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, aktuální znění verze č. 2, účinná od 1.5. 2016,

  • zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), aktuální znění verze č. 42, účinná od 1.1. 2022 do 31.1.2022. Od 1.2.2022 bude platit verze 43, viz zákon č. 261/2021 Sb.),

  • zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), aktuální znění verze č. 38, účinná od 1.1. 2022, od 1.2. 2022 bude platit verze 39, viz zákon č. 261/2021 Sb.),

  • zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, aktuální znění verze č. 41, účinná od 1.1.2022 do 31.1.2022, od 1.2.2022 bude platit verze 42, viz zákon č. 261/2021 Sb.).

  • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, aktuální znění verze č. 9, účinná od 1.7.2021, zákon č. 99/1963 Sb., Občanský soudní řád, aktuální znění verze č. 122, účinná od 1.1.2022 do 31.12. 2022),

  • zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, aktuální znění verze č. 18, účinná od 1.2. 2021 do 30.06.2023,

  • zákon č. 51/2020 Sb., o územně správním členění státu a o změně souvisejících zákonů (zákon o územně správním členění státu), aktuální znění verze č. 1, účinná od 1.1.2021

  • nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně, aktulní znění verze č. 2, účinná od 1.1.2003,

  • vyhláška MV č. 34/2016 Sb., o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty, aktuální znění verze č. 1, účinná od 29.1.2016,

  • nařízení vlády č. 34/1986 Sb., o jednorázovém mimořádném odškodnění osob za poškození na zdraví při plnění úkolů požární ochrany, aktuální znění verze č. 5, účinná od 30.11.2018,

  • vyhláška MV č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), aktuální znění verze č. 4, účinná od 1.1.2022,

  • vyhláška MV č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, aktuální znění verze č. 4, účinná od 29.5.2019,

  • vyhláška MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární bezpečnosti staveb, aktuální znění verze č. 2, účinná od 27.9.2011 a dále také nález Ústavního soudu č. 241/2009 Sb. ze dne 26.05.2009,

  • vyhláška č. 407/2015 Sb., kterou se stanoví druhy a vzory služebních stejnokrojů Hasičského záchranného sboru České republiky, způsob označení příslušnosti k Hasičskému záchrannému sboru České republiky a odlišujícího označení, vzory služebních průkazů a průkazů zaměstnanců a způsob prokázání příslušnosti služebním průkazem a vzory velkého a malého znaku Hasičského záchranného sboru České republiky a základní znaky charakterizující prapor Hasičského záchranného sboru České republiky (výstrojní vyhláška hasičského záchranného sboru), aktuální znění verze č. 1, účinná od 1.1.2016,

  • vyhláška MV č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, aktuální znění verze č. 4, účinná od 1.1.2022,

  • vyhláška MV č. 35/2007 Sb., o technických podmínkách požární techniky, aktuální znění verze č. 4, účinná od 29.5. 2019,

  • vyhláška MV č. 69/2014 Sb., o technických podmínkách věcných prostředků požární ochrany, aktuální znění verze č. 1, účinná od 24.4.2014,

  • vyhláška MV č. 460/2021 Sb., o kategorizaci staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva, aktuální znění verze č. 1, účinná od 11.12.2021,

  • nařízení vlády č. 352/2003 Sb., o posuzování zdravotní způsobilosti zaměstnanců jednotek hasičských záchranných sborů podniků a členů jednotek požární ochrany sboru dobrovolných hasičů obcí a podniků, aktuální znění verze č. 1, účinná od 1.1.2004,

  • nařízení vlády č. 182/2007 Sb., o odchylné úpravě pracovní doby a doby odpočinku členů jednotky hasičského záchranného sboru podniku, aktuální znění verze č. 1, účinná od 17.7.2007,

  • zákon č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů (chemický zákon), aktuální znění verze č. 10, účinná od 1.1.2021,

  • vyhláška č. 163/2012 Sb., o zásadách správné laboratorní praxe, aktuální znění verze č. 1, účinná od 14.6.2012,

  • zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií), aktuální znění verze č. 3 účinná od 1.1.2018 do 31.1.2022, od.1.2.2022 do 30.6.2023 bude platit verze č. 4, viz zákon č. 261/2021 Sb),

  • vyhláška MV č. 202/1999 Sb., kterou se stanoví technické podmínky požárních dveří, kouřotěsných dveří a kouřotěsných požárních dveří, aktuální znění verze č. 1, účinná od 1.1. 2000),

  • Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 7/2021 Sb. m. s., o přijetí změn Přílody A - Všeobecná ustanovení a ustanovení týkajích se nebezpečných látek a předmětú a Přílohy B – Ustanovení o dopravních prostředcích a o přepravě Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR),

  • Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 23/2019 Sb. m. s., Změny Přílohy A a Přílohy B Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR),

  • Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 16/2021 Sb. m. s., Změny Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID)

  • Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 24/2021 Sb. m. s., kterým se vyhlašuje konsolidované znění Evropské dohody o mezinárodní přepravě nebezpečných věcí po vnitrozemských vodních cestách (ADN)

Přeprava nebezpečného zboží letadly: Komplexní specifikace pro bezpečnou přepravu nebezpečných věcí po celém světě je obsahem Technické instrukce ICAO, konkrétně jejími dodatky. Tyto instrukce jsou vydávány každé dva roky, aby zahrnovaly nové revize, které zajišťují bezpečnou přepravu nebezpečných věcí. ICAO je specializovanou agenturou Organizace spojených národů a byla vytvořena za účelem stanovení norem bezpečnosti, bezpečnosti, účinnosti a pravidelnosti letectví, jakož i ochrany životního prostředí v oblasti letectví.

Agentuta ICAO spolupracuje se specialisty IATA. Ta pro rok 2022 vydala 63. aktualizaci DGR (Dangerous Goods Regulations) manuálu pro přepravu nebezpečného zboží vzduchem.

Co je obsahem DGR?

  • Použitelnost – (odpovědnosti odesílatele a operátora, školení, zabezpečení, hlášení incidentů)

  • Omezení - (zakázané a skryté zboží, skladované a přepravní množství, přeprava poštou, přeprava cestujícími/posádkou)

  • Klasifikace - (výbušniny, plyny, hořlavý, jedovatý, oxidující, radioaktivní a žíravý a více nebezpečný materiál)

  • Pokyny pro balení – (výbušniny, plyny, hořlavý, jedovatý, infekční, oxidující, radioaktivní a žíravý a více nebezpečný materiál)

  • Specifikace balení - (vnitřní, UN, konstrukce a testování, omezené množství)

  • Dokumentace – (prohlášení odesílatele, letecký nákladní list)

  • Manipulace - (skladování, nakládání, kontrola, poskytování informací, hlášení, školení, uchovávání dokumentů)

  • Radioaktivní materiál - (doprava, omezení, klasifikace, identifikace, balení, zkoušení, značení, dokumentace, manipulace)

  • vyhláška MV č. 87/2000 Sb., kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti při svařování a nahřívání živic v tavných nádobách, aktuální znění verze verze č. 1, účinná od 1.7. 2000,

  • Zákon č. 541/2020, o odpadech, aktuální znění verze č. 1, účinná od 1.1.2021 do 31.1.2022, od 1.2.2022 do 31.12.2022 bude platit verze č. 2, viz zákon č. 261/2021 Sb.,,

  • vyhláška MV č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění ochrany obyvatelstva, aktuální znění verze č. 1, účinná od 22.8.2002,

  • zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), aktuální znění verze č. 27, účinná od 1.1.2021 do 31.12.2022, předpis bude k 30.6. 2023 zrušen,

  • zákon č. 360/1992 Sb. o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, aktuální znění verze č. 11, účinná od 1.1.2022 do 31.12.2022,

  • vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, aktuální znění verze č. 3, účinná od 1.1.2018 do 30.6.2023. K 1.7.2023 bude předpis zrušen,

  • zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, aktuální znění verze č. 21, účinná od 1.1.2021 do 31.12.2022,

  • zákon č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, aktuální znění verze č. 7, účinná od 1.1.2022,

  • nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky, aktuální znění verze č. 5, účinná od 1.1.2017,

  • zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků, aktuální znění verze č. 12, účinná od 1.7.2017,

  • nařízení vlády č.198/2007 Sb., o bezpečnosti zapalovačů uváděných na trh, aktuální verze č. 1, účinná od 31.7.2007,

  • vyhláška č. 73/2010 Sb., o stanovení vyhrazených elektrických zařízení, jejich zařazení do tříd a skupin a o bližších podmínkách jejich bezpečnosti (vyhláška o vyhrazených elektrických zařízeních), aktuální znění verze č. 1, účinná od 1.6.2010 do 30.6.2022. K 1.7.2022 bude předpis zrušen, viz § 25 bod 25 zákona č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů, platný od 30.6. 2021 a účinný od 1.7.2022,

  • vyhláška č. 194/2013 Sb., o kontrole kotlů a rozvodů tepelné energie, aktuální znění verze č. 1, účinná od 1.8.2013,

  • zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, aktuální znění verze č. 129, účinná od 2.8.2021 do 31.1.2022, od 12.2022 do 30.6.2022 bude platit verze č. 130, viz zákon č. 261/2021 Sb.,

  • zákon č. č. 500/2004 Sb., správní řád, aktuální znění verze č. 15, účinná od 1.1.2021,

  • zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, aktuální znění verze č. 38, účinná od 1.1.2022 do 30.6.2023,

  • zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění
    opravy chyby o1/c1/2017 Sb., aktuální znění verze č. 5, účinná od 22.7.2020 do 31.1.2022, od 1.2.2022 do 31.12.2022 bude platná verze č. 6, viz zákona č. 261/2021 Sb. A 417/2021 Sb.,

  • nařízení vlády č. 406/2004 Sb., o bližších požadavcích na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v prostředí s nebezpečím výbuchu, aktuální znění verze č. 1, účinná od 1.9.2004,

  • vyhláška č. 284/2016 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o pyrotechnice, aktuální znění verze č. 1, účinná od 27.9.2016.

Vysvětlující poznámka: k "Normové hodnotě". Normovou hodnotou se dle ustanovení § 3 písm. k) vyhlášky č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, aktuální znění verze č. 5, účinná od

Nahrávám...
Nahrávám...