5.3.1.8
Rekapitulace a ukončení prezentace (výkladu)
PhDr. Vladimír Janák, CSc.
Po každém výkladu či učební hodině vždy uděláme krátký souhrn – rekapitulaci probrané látky. Rekapitulace má být stručná a přehledná. Proto se doporučuje při souhrnu rozčlenit vloženou látku do hlavních bodů, které postupně probereme. Stručně! Například: Dnes jsme probrali následující látku:
(1) Seznámení s hlavními typy hasicích přístrojů – měli byste vědět, který na co použít
(2) Jak se jednotlivé přístroje ovládají
(3) Jaké jsou podmínky jejich umístění a přístupnosti atp.
Odoláme okamžitému nápadu vrátit se ještě k některému bodu, s cílem vysvětlit ještě nějaký detail. Rozmělňuje to celkový dojem, projev začíná být nepřehledný a nabývá vlastností "nastavované kaše". První dojem je velmi důležitý, poslední dojem přetrvá. Poslední slova, která řečník – lektor pronese, znějí v uších posluchačů ještě dlouho po ukončení projevu.
Jak…