Dotaz:
Prosím o objasnění následujícího. V pracovní smlouvě má klient jako pracovní pozici uvedeno: " technik - řidič do 3,5t" , "mechanik- řidič", jako pracovní náplň je uvedena: " pomoc motoristům v případě vzniku dopravní nehody" Jedná se o tzv. "řidiče referenta" či o řidiče z povolání ?
Dále, mohu jakéhokoliv řidiče referenta zařadit do kategorie práce 1, když má jako druh pracovní činnosti sjednáno řízení motorového vozidla do 3,5t?
Platí pro tohoto řidiče referenta, který má řízení sjednáno jako druh práce PLP 1x za 6 let do 50ti let a 1x za 4 roky nad 50 let či lhůta 1x za 4 roky do 50ti let a 1x za dva roky nad 50 let?
Dále, mohu řidiče z povolání zařadit do kategorie práce 1? (LP pro řidiče z povolání se tímto zkracuje na 1x za 2 roky do 50ti let , 1x za rok nad 50 let).
Odpověď:
Řidič z povolání může být jak tzv. řidič referent, tak řidič, jehož způsobilost k řízení motorových vozidel se řídí zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu). To musíme rozlišovat.
Podle zákona č. 361/2000 Sb. platí, že:
- řidič vozidla, který při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností užívá zvláštního výstražného světla modré nebo modré a červené barvy, případně doplněného o zvláštní zvukové výstražné znamení,
- řidič, který řídí motorové vozidlo v pracovněprávním vztahu a u něhož je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě,
- řidič, u kterého je řízení motorového vozidla předmětem samostatné výdělečné činnosti prováděné podle zvláštního právního předpisu,
- držitel řidičského oprávnění pro skupinu C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D nebo D+E, pokud řídí motorové vozidlo zařazené do některé z těchto skupin vozidel,
- držitel osvědčení pro učitele řidičů pro výcvik v řízení motorových vozidel podle zvláštního právního předpisu.
Tito řidiči jsou povinni se podrobit vstupní lékařské prohlídce před zahájením výkonu činnosti uvedené a dalším pravidelným lékařským prohlídkám pak do dovršení 50 let věku každé dva roky a po dovršení 50 let věku každoročně. To se týká tedy řidičů, kteří mají řízení sjednáno jako druh práce.
V praxi však tito řidiči musí mít lékařské posudky dva, jeden podle zákona č. 361/2000 Sb. a podle vyhlášky č. 277/2004 Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s podmínkou a náležitosti lékařského potvrzení osvědčujícího zdravotní důvody, pro něž se za jízdy nelze na sedadle motorového vozidla připoutat bezpečnostním pásem (vyhláška o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel) a druhý podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a podle vyhlášky č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, (vyhláška o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče). Zákon č. 361/2000 Sb. o deset let předešel právní úpravu pracovnělékařských prohlídek, takže tyto dva předpisy jsou na sobě nezávislé. V praxi tito řidiči na prohlídku podle zákona č. 361/2000 Sb. chodí až v 50 letech, ale pracovnělékařské prohlídky musí absolvovat podle toho, do které kategorie zařadil jejich zaměstnavatel jejich práci, a to po celou dobu trvání jejich pracovněprávního vztahu - je přeci rozdíl mezi řidičem z povolání řídícím osobní automobil ministra a řidičem z povolání, který řídí nákladní automobil (speciální vozidlo) údržby pozemních komunikací při opravě dálnice.
Pak ještě musíme rozlišovat skupinu řidičů referentů – to jsou zaměstnanci, kteří nemají jako druh práce sjednáno řízení vozidla, ale řízení vozidla je vykonáváno jako obvyklá součást výkonu práce nebo jsou do místa výkonu práce přepravovány další osoby. To jsou různí dealeři, nákupčí apod. Tito zaměstnanci jsou pro účely pracovnělékařských prohlídek zařazeni navíc do skupiny „riziko ohrožení zdraví“ (příloha č. 2 k vyhlášce č. 79/2013 Sb. část II. bod 5)) a mají zkrácenou periodicitu prohlídek (jednou za 4 roky a po 50 letech jednou za 2 roky). To jsou ale zaměstnanci, kteří nemají v pracovní smlouvě slovo „řidič“. Oni jsou většinou zařazeni do kategorie (např. 1), ale k této kategorii mají „riziko ohrožení zdraví“.
Do jaké kategorie máte řidiče z povolání zařadit, Vám poradit nemohu, protože neznám jeho práci a nevím, s jakým vozidlem jezdí, jak jsem uvedla výše, mezi řidiči je obrovský rozdíl. Kategorizace se nemůže řídit jen tím, že dotyčný řídí vozidlo, ale vším co dělá a když má v pracovní smlouvě napsáno „mechanik – řidič“ tak si představuji, že pracuje v nějakém servisu, kde se pracuje třeba v montážní jámě apod. Pak se musí vyhodnotit všechna rizika a jak je tam třeba riziko pádu z výšky nebo do hloubky, tak nemůže být ani kategorie 1, ale musí to být minimálně kategorie 2 a samozřejmě k tomu riziko ohrožení zdraví.