8.3.3.2
Úrazovost vykazovaná při provozu manipulačních vozíků
Ing. Antonín Dušátko
NahoruZákladní pohled na postavení manipulačních vozíků
V souvislosti s restrukturalizací národního hospodářství,
spočívající mj. v postupném útlumu "těžké výroby“ na straně jedné a nárůstem
"lehčích výrob“ na straně druhé, je možné sledovat pozvolný nárůst významu
nejrůznějších manipulačních vozíků, které se postupně stávají páteří nejen
vnitrozávodové dopravy, ale celé mechanizované manipulace s materiálem. Z toho
ale logicky vyplývá, že i úrazovost vázaná na provoz těchto vozíků se postupně
stává těžištěm úrazovosti jak vnitrozávodové dopravy, tak i celé mechanizované
manipulace s materiálem, vázané na komunikace a další horizontální pracovní
plochy.
NahoruJednorázové rozbory úrazovosti
Celostátní úrazová statistika neumožňuje sledování úrazovosti
vykazované při provozu a obsluze manipulačních vozíků jako přímé zdroje úrazu.
Pro poznání této úrazovosti jsme proto odkázáni pouze na jednorázově prováděné
rozbory.
Z jednorázově provedených rozborů pracovní úrazovosti lze
uvést:
- Vnitrozávodová doprava – rok 1971
-
s manipulačními vozíky (ručními a motorovými) pracovalo
25,4 % zaměstnanců, kteří utrpěli 32,7 % všech vykázaných úrazů, pro které bylo
zameškáno 24,0 % všech kalendářních dnů,
Poznámka:
v rámci tohoto rozboru nebyly samostatně
sledovány jednotlivé druhy manipulačních vozíků – ruční a motorové a do rozboru
nebyla zahrnuta ani ruční manipulace. - Skladový provoz – rok 1974
-
s ručními vozíky pracovalo 19,5 % zaměstnanců, kteří
utrpěli 5,4 % všech vykázaných úrazů, pro které bylo zameškáno 4,9 % všech
kalendářních dnů,
-
s motorovými vozíky pracovalo 11,2 % zaměstnanců, kteří
utrpěli 6,2 % všech vykázaných úrazů, pro které bylo zameškáno 7,4 % všech
kalendářních dnů.
- Skladový provoz – rok 2003
-
s ručními vozíky pracovalo 18,7 % zaměstnanců, kteří
utrpěli 10,4 % všech vykázaných úrazů, pro které bylo zameškáno 10,7 % všech
kalendářních dnů,
-
s motorovými vozíky pracovalo 14,8 % zaměstnanců, kteří
utrpěli 11,4 % všech vykázaných úrazů, pro které bylo zameškáno 16,2 všech
kalendářních dnů.
- Vnitrozávodová doprava – rok 2004
-
s ručními vozíky pracovalo 15,3 % zaměstnanců, kteří
utrpěli 5,3 % všech vykázaných úrazů, pro které bylo zameškáno 3,6 % všech
kalendářních dnů,
-
s motorovými vozíky pracovalo 13,7 % zaměstnanců, kteří
utrpěli 13,4 % všech vykázaných úrazů, pro které bylo zameškáno 10,5 % všech
kalendářních dnů.
Poznámka:
V rámci rozborů B, C a D byla sledována též
ruční manipulace, která výrazně ovlivnila celkové výsledky.
NahoruDlouhodobé sledování úrazovosti
Z dlouhodobého sledování pracovní úrazovosti vykazované při
provozu a obsluze manipulačních vozíků dále vyplývá, že:
-
celková úrazovost u ručních vozíků se pohybuje v rozmezí cca 2
595 – 3 415 pracovních úrazů za rok,
-
celková úrazovost u motorových vozíků se pohybuje v rozmezí
cca 970 – 1500 pracovních úrazů za rok,
-
smrtelná úrazovost u motorových vozíků se dlouhodobě podílí v
rozsahu od cca 1,2 % do 4,3 % na celkové smrtelné pracovní úrazovosti České
republiky.
NahoruÚrazovost podle jednotlivých druhů vozíků
Na celkové úrazovosti vykazované u ručních vozíků se jednotlivé
druhy podílejí takto:
NahoruRozbor podle nehodové události
Z rozboru celkové pracovní úrazovosti vykázané u ručních vozíků
podle nehodové události vyplývá, že:
-
33,5 % úrazů je způsobováno sražením, přejetím,
případně přiražením zaměstnance – osoby pohybujícím se vozíkem,
z toho:
-
16,8 % při přejetí dolních končetin ( ze kterých pak
plných 12,2 % při tažení, případně tlačení vozíku),
-
5,1 % při přiražení zaměstnance – osoby vozíkem k různým
částem staveb,
-
3,1 % při přiražení zaměstnance – osoby vozíkem k jiným
dopravním prostředkům, mobilním strojům,
-
21,3 % úrazů je způsobováno pádem břemene na
osobu,
z toho:
-
13,2 % pádem z ložné plochy pohybujícího se vozíku,
-
5 % pádem z ložné plochy stojícího vozíku,
-
14,7 % úrazů je způsobováno zachycením, udeřením apod.
zaměstnance – osoby vozíkem,
z toho:
-
8,6 % úrazů je způsobováno pádem zaměstnance – osoby
doprovázející vozík, kupř.:
-
při sklouznutí po zledovatělém povrchu, prachu, na mokru,
mastném povrchu atd.,
-
při klopýtnutí, zvrtnutí nohy na pohozeném předmětu,
-
při klopýtnutí o vyčnívající strojní části, různé předměty
apod.,
-
8,6 % úrazů je způsobováno při nárazu zaměstnance –
osoby na hranu či plochu různých předmětů – kupř. na vyčnívající část karoserie
dopravního prostředku apod.,
-
4,6 % úrazů je způsobováno při pádu předmětu na osobu
kupř.:
Rozbor podle úkonu postiženého v kritickém
okamžiku
Při sledování úkonu postiženého v kritickém okamžiku je
zjišťováno, že:
-
84,7 % úrazů souvisí s různými úkony prováděnými u
vozíku, z těchto pak:
-
28,4 % při tažení vozíku,
-
v místě výrobních a skladovacích prostor (21,8 %),
-
po nádvoří, mimoobjektové komunikaci,
-
po rampě, můstku,
-
na ložné ploše dopravních prostředků,
-
26,2 % při tlačení vozíku,
-
uvnitř výrobních či skladovacích prostor (18,8 %),
-
po veřejné komunikaci,
-
na ložné ploše dopravního prostředku,
-
do klece výtahu,
-
po rampě, můstku,
-
12,2 % při jízdě s jednokolovými a dvoukolovými vozíky
(kolečko apod.),
-
8,1 % při kladení předmětu na ložnou plochu, event.
vidlici či jeho odebírání,
-
7,1 % úrazů souvisí s účelnou přítomností postiženého
na místě ohrožení,
-
5,1 % úrazů souvisí s pohybem po rovině (za situace, že
postižený je zachycen pohybujícím se vozíkem).
NahoruRozbor podle příčin
Při rozboru příčin je zjišťováno, že:
-
53,2 % úrazů se váže na nesprávné a nebezpečné jednání
postiženého – zejména na:
-
34,0 % úrazů se váže na nebezpečné pracovní podmínky –
zejména na:
-
4,6 % úrazů se váže na nesprávné a nebezpečné jednání
jiných zaměstnanců (osob) – např. na:
NahoruCelková úrazovost podle jednotlivých druhů vozíků
Na celkové úrazovosti vykazované u motorových vozíků se jednotlivé
druhy podílejí takto:
NahoruRozbor podle nehodové události
Rozbor celkové pracovní úrazovosti, vykázané u motorových vozíků,
podle nehodové události odhalil, že:
-
28,4 % úrazů je způsobováno sražením, přejetím,
případně přiražením zaměstnance – osoby pohybujícím se vozíkem,
z toho:
6,2 % při přejetí dolních končetin koly vozíku,
-
25,9 % úrazů je způsobováno pádem zaměstnance – osoby z
vozíku,
z toho:
14,8 % při pádu ze stupačky – výstupní části na vozík,
3,7 % při pádu z otevřené ložné plochy,
3,7 % při pádu z kabiny stojícího vozíku,
-
16,1 % úrazů je způsobováno pádem břemene na
zaměstnance – osobu,
z toho:
12,3 % pádem z vidlice!!,
-
16,1 % úrazů je způsobováno zachycením, udeřením apod.
…