6.10.3
Vzor osnovy školení pro zaměstnance, kteří vykonávají pracovní činnost s nářadím
Ing. Milan Tomeček, Ing. Jaromír Jaroš a kolektiv autorů
NahoruOsnova vstupního školení pro zaměstnance
Základní rámec osnovy vstupního obecného školení pro zaměstnance...
(bez specifikace na konkrétní profesi nebo práci – pouze jako vzor)
Obecná část obsahu školení
Seznámení s pracovním řádem zaměstnavatele
Seznámení s kolektivní smlouvou a s vnitřními předpisy zaměstnavatele
Seznámení s havarijním plánem zaměstnavatele
Seznámení s evakuačním plánem zaměstnavatele
Seznámení s právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP, jež musí zaměstnanec při své práci dodržovat.
Seznámení se zaměřuje zejména na dále uvedená témata:
-
Seznámení s riziky, s výsledky vyhodnocení rizik a s opatřeními na ochranu před působením těchto rizik (seznámení se provádí na základě zpracovaného dokladu o vyhodnocení rizik a přijatých opatřeních zaměstnavatele na ochranu před jejich působením – § 102 ZP a § 7 zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), nařízení vlády
č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů
-
Informace o tom, do jaké kategorie byla práce, kterou bude zaměstnanec konat, zařazena (§ 2 a 3 vyhlášky č. 432/2003 Sb., § 37 až 40 zákona č. 258/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů)
-
Informace o zařízení poskytujícím závodní preventivní péči (§ 103 odst. 1 písm. d) zákoníku práce)
-
Informace o druzích povinného očkování a lékařských preventivních prohlídek souvisejících s výkonem práce (§ 103 odst. 1 písm. d) zákoníku práce)
-
Zásady bezpečného chování na pracovišti
Zásady bezpečného chování formuluje zaměstnavatel podle konkrétních podmínek na jeho pracovištích a podle konkrétních činností, které zaměstnanec bude na vybraných pracovištích vykonávat.
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění p.p.
§ 279 Právo na informace
§ 276 Zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
§ 38 odst. 1/b Dodržování povinností vyplývajících z pracovního poměru
§ 78 až 100 Pracovní doba a délka pracovní doby, rozvržení pracovní doby přestávky v práci, nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami, nepřetržitý odpočinek v týdnu, práce přesčas, noční práce, pracovní pohotovost, pracovní doba a doba odpočinku
§ 101 až 102 Předcházení ohrožení života a zdraví při práci
§ 103 Povinnosti zaměstnavatele, práva a povinnosti zaměstnance v oblasti BOZP
§ 104 Osobní ochranné pracovní prostředky, pracovní oděvy a obuv, mycí, čisticí a dezinfekční prostředky a ochranné nápoje
§ 105 Povinnosti zaměstnavatele při pracovních úrazech a nemocech z povolání
§ 106 Práva a povinnosti zaměstnance
Zaměstnanec
-
má právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, na informace o rizicích jeho práce a na informace o opatřeních na ochranu před jejich působením; informace musí být pro zaměstnance srozumitelná;
-
je oprávněn odmítnout výkon práce, o níž má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jeho život nebo zdraví, popřípadě život nebo zdraví jiných fyzických osob; takové odmítnutí není možné posuzovat jako nesplnění povinnosti zaměstnance;
-
má právo a povinnost podílet se na vytváření bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí, a to zejména uplatňováním stanovených a zaměstnavatelem přijatých opatření a svou účastí na řešení otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Každý zaměstnanec
-
je povinen dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, případně opomenutí při práci. Znalost základních povinností vyplývajících z právních a ostatních předpisů a požadavků zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních předpokladů zaměstnance,
-
účastnit se školení zajišťovaných zaměstnavatelem zaměřených na bezpečnost a ochranu zdraví při práci včetně ověření svých znalostí,
-
podrobit se preventivním prohlídkám, vyšetřením nebo očkováním stanoveným zvláštními právními předpisy (§ 37 zákona č. 258/2000 Sb., ve znění p.p.),
-
dodržovat právní a ostatní předpisy a pokyny zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s nimiž byl řádně seznámen, a řídit se zásadami bezpečného chování na pracovišti a informacemi zaměstnavatele,
-
dodržovat při práci stanovené pracovní postupy, používat stanovené pracovní prostředky, dopravní prostředky, osobní ochranné pracovní prostředky a ochranná zařízení a svévolně je neměnit a nevyřazovat z provozu,
-
nepožívat alkoholické nápoje a nezneužívat jiné návykové látky (zákon
č. 167/1998 Sb., ve znění p.p.) na pracovištích zaměstnavatele a v pracovní době i mimo tato pracoviště, nevstupovat pod jejich vlivem na pracoviště zaměstnavatele a nekouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci,
-
oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci nedostatky a závady na pracovišti, které ohrožují nebo by bezprostředně a závažným způsobem mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví zaměstnanců při práci, zejména hrozící vznik mimořádné události nebo nedostatky organizačních opatření, závady nebo poruchy technických zařízení a ochranných systémů určených k jejich zamezení,
-
s ohledem na druh jím vykonávané práce se podle svých možností podílet na odstraňování nedostatků zjištěných při kontrolách orgánů, kterým přísluší výkon kontroly podle zvláštních právních předpisů (např. zákon č. 251/2005 Sb.,ve znění p.p.),
-
bezodkladně oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci svůj pracovní úraz, pokud mu to jeho zdravotní stav dovolí, a pracovní úraz jiného zaměstnance, popřípadě úraz jiné fyzické osoby, jehož byl svědkem, a spolupracovat při objasňování jeho příčin,
-
podrobit se na pokyn oprávněného vedoucího zaměstnance písemně určeného zaměstnavatelem zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek (zákon č. 379/2005 Sb., ve znění p.p., zákon č. 167/1998 Sb., ve znění p.p.).
§ 108 Účast zaměstnanců na řešení otázek BOZP
§ 237 až 247 Zvláštní pracovní podmínky některých zaměstnanců
§ 237 Zaměstnávání fyzických osob se zdravotním postižením
§ 238 Pracovní podmínky zaměstnankyň
§ 239 až 241 Pracovní podmínky zaměstnankyň, zaměstnankyň-matek, zaměstnanců pečujících o dítě a o jiné fyzické osoby
§ 242 Přestávky ke kojení
§ 243 až 264 Pracovní podmínky mladistvých zaměstnanců
§ 265 až 271 Odpovědnost zaměstnance za škodu
§ 266 Odpovědnost při odvracení škody
§ 267 Odpovědnost za škodu na odložených věcech
§ 275 Zabezpečení při pracovních úrazech a nemocech z povolání
Zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy, ve znění p.p.
§ 5 Zásady bezpečného chování (obecně platné)
§ 6 Bezpečnostní značky, značení a signály
§ 7 Rizikové faktory pracovních podmínek a kontrolovaná pásma
PP-265-20. 11. 1967, o posuzování zdravotní způsobilosti k práci
Zákaz požívání alkoholických nápojů (zneužívání jiných návykových látek)
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, § 106 odst. 4, písm. e)
Zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Kouření na pracovišti
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, § 106, odst. 4, písm. e)
Zákon č. 379/2005 Sb. o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů – vybrané části
§ 8 – zákaz kouření
NahoruSpeciální část obsahu školení zaměřená na:
Požadavky na pracoviště a pracovní prostředí
udržování pořádku a čistoty, uspořádání pracoviště, umístění pracoviště – dostupnost, stanovení komunikací, výrobních a pracovních prostředků a zařízení, zajištění požadavků na manipulaci s materiálem, práce s břemeny, odstraňování a odvoz odpadu a zbytků materiálů, předcházení ohrožení života a zdraví fyzických osob, které se s vědomím zaměstnavatele mohou zdržovat na pracovišti, zajištění spolupráce s jinými osobami, předcházení rizikům vzájemného působení činností prováděných na pracovišti a v jeho těsné blízkosti, vedení evidence přítomnosti zaměstnanců a dalších fyzických osob na pracovišti (§ 3 zákona č. 309/2006 Sb. + odpovídající vnitřní předpis)
Hluk a vibrace na pracovišti
Protihluková opatření u zdroje, kolektivní opatření, osobní ochrana sluchu a rukou, sledování zdravotního stavu zaměstnanců
Nařízení vlády č. 148/2006 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací – vybraná ustanovení
Bezpečnostní značky a signály
Zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (§ 6)
Nařízení vlády č. 11/2002 Sb., kterým se stanoví vzhled a umístění značek a zavedení signálů, ve znění pozdějších předpisů.
Osobní ochranné pracovní prostředky, mycí a čisticí prostředky, ochranné nápoje
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, § 104
§ 106, odst. 4, písm. d)
§ 322, odst.1, písm. b) (povinnost odborové organizace kontrolovat OOPP)
Nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků
Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění p.p., § 8 (ochranné nápoje)
Nařízení vlády č. 21/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na osobní ochranné prostředky
Důležité je používat OOPP pouze pro práce, pro které byly určeny, pečovat o ně a řádně s nimi hospodařit
-
provádět vizuální kontrolu a drobnou denní údržbu OOPP,
-
odkládat OOPP na místech k tomu určených,
-
žádat o výměnu, pokud ztratily OOPP své funkční vlastnosti a v důsledku toho by mohlo dojít k ohrožení života nebo zdraví,
-
při rozvázání pracovního poměru vrátit přidělené OOPP zaměstnavateli ve stavu, který odpovídá přiměřenému opotřebení.
Mycí a čisticí prostředky
Množství těchto prostředků vychází z vyhodnocení rizik, vyplývajících z profesních činností zaměstnanců a druhu vykonávané práce. Podle možnosti znečištění se práce člení na:
práce velmi nečistá, kde doporučené množství poskytovaných čistících prostředků odpovídá 200g mýdla a 900 g čisticí pasty
práce nečistá – 100 g mýdla, 600 g čisticí pasty
práce méně nečistá – 100 g mýdla, 300 g čisticí pasty
práce čistá (např. administrativa atd.) – 100 g mýdla
Pracovní úrazy a nemoci z povolání
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění p.p., § 105, § 106, odst. 4, písm. h), § 108, odst. 6, písm. b) (povinnost zaměstnavatele vůči odborové
organizaci nebo zástupci pro oblast bezpečnosti práce a ochrany zdraví v oblasti pracovních úrazů a nemocí z povolání)
Nařízení vlády č. 494/2001 Sb., kterým se stanoví způsob evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vzor záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí, kterým se ohlašuje pracovní úraz a zasílá záznam o úrazu
Odpovědnost za škodu při pracovních úrazech a nemocech z povolání, náhrady škody
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, § 365–393
Při vzniku úrazu záleží na první pomoci
-
každý pracovní úraz musí být evidován v knize úrazů na pracovišti,
-
pracovním úrazu, který zanechal pracovní neschopnost delší než tři kalendářní dny, musí být sepsán záznam o úrazu,
-
pamatujte na důležitost okamžitého ošetření zraněného, na první pomoc, kterou je povinen poskytnout každý, kdo je úrazu nejblíže. Důležité je i co nejrychlejší přivolání lékaře,
-
je třeba vědět o umístění lékárničky, znát telefonní či jiné spojení na zařízení závodní preventivní péče.
Pracovní podmínky zaměstnankyň, těhotných zaměstnankyň, kojících zaměstnankyň a zaměstnankyň-matek
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, § 41 odst. 1 písm. c) a g)
§ 53 odst.1 písm. d)
§ 54 písm. c)
§ 55 odst. 2
§ 103 odst. 1 písm. h) a odst. 4
§ 238
§ 239
§ 240 odst. 1
§ 241 odst. 2
§ 319 odst. 1 písm. e)
Zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy
§ 7 odst. 6
§ 9 odst. 4 písm. a)
Vyhláška č. 288/2003 Sb., kterou se stanoví práce a pracoviště, které jsou zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání
§ 2 až 4
Pracovní podmínky mladistvých zaměstnanců
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění p.p., § 88 odst. 1
§ 92 odst. 1
§ 103 odst. 1 písm. f)
§ 243–247
§ 287 odst. 2 písm. f)
§ 350 odst. 2
Vyhláška č. 288/2003 Sb., kterou se stanoví práce a pracoviště, které jsou zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání, § 5 a 6
Zacházení s elektrickým zařízením
Vyhláška č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice, ve znění pozdějších předpisů (§ 3, 4, popř. další)
ČSN EN 50110-1 (34 3100) Obsluha a práce na elektrických zařízeních-vybraná ustanovení normy
ČSN EN 50110-1 ed. 2 Obsluha a práce na elektrických zařízeních – vybraná ustanovení normy – Návody pro obsluhu strojů, přístrojů, nářadí – zejména část věnovaná zakázaným manipulacím, resp. činnostem
Ochrana před úrazem elektrickým proudem
Zásady první pomoci při úrazech elektrickým proudem (např. dle přílohy ČSN 01 8003 Zásady bezpečné práce v chemických laboratořích nebo Doporučení Českého elektrotechnického svazu pod číslem ČES 00.02.94 První pomoc při úrazu elektrickou energií – toto doporučení řeší problematiku poskytování první pomoci při úrazech elektrickým proudem na úrovni současných evropských předpisů a umožňuje plnit ustanovení § 14 odst. 1 písm. c) vyhlášky č. 50/1978 Sb., ve znění p.p., které stanovuje jako neopominutelnou součást zkoušek a přezkoušení k získání odborné způsobilosti v elektrotechnice prokázání teoretických a praktických znalostí o poskytování první pomoci).
První pomoc při úrazu elektrickým proudem
Při poskytování první pomoci při úrazech el. proudem je nutno jednat rychle, nikoliv ukvapeně. Jen správným postupem lze postiženého zachránit a zabránit dalšímu úrazu zachránce nebo osoby třetí.
Postiženého vyprostíme z dosahu elektrického proudu:
-
vypnutím proudu
-
odsunutím vodiče
-
odtažením postiženého
-
přerušením vodiče
Je-li postižený v takové poloze, že by po přerušení el. proudu nebo styku s vodičem spadl, musí být zajištěn před pádem a dalším úrazem. K podepření se musí užít suchých předmětů, nikdy se nesmí použít předmětů kovových nebo vlhkých.
K podchycení lze použít suchého provazu, řemenu atd., který se provlékne postiženému pod rameny a vhodně se upevní.
Dojde-li při úrazu el. proudem k zástavě krevního oběhu a zraněný nedýchá, musíme ihned zahájit masáž srdce a umělé dýchání.
Každý, kdo utrpěl úraz el. proudem, musí být vyšetřen lékařem.
Zásady pro pracovníky bez elektrotechnické kvalifikace
-
Na elektrických zařízeních vykonávejte jen práce, pro které jste byl vyškolen.
-
Před použitím el. přístroje, spotřebiče a nářadí se přesvědč o jeho řádném stavu.
-
Nezasahujte do elektrických zařízení – může dojít k úrazu elektrickým proudem, požáru, popř. k výbuchu.
-
Nepracujte na živých částech, které jsou pod napětím, ani se jich nedotýkejte;
-
Dbejte informací v příslušných návodech a instrukcích pro obsluhu elektrického zařízení.
-
Přesvědčte se ještě před použitím elektrického spotřebiče nebo zařízení o jeho řádném stavu.
-
Nepoužívejte poškozená elektrická zařízení a v případě zjištění závady na zařízení při jeho obsluze (poškozená izolace, jiskření, nadměrné oteplení, hlučný chod atd.), zařízení vypněte a závadu ohlaste odpovědné osobě za elektrická zařízení.
-
K nářadí a spotřebičům používejte jen ověřené a zkoušené prodlužovací šňůry.
-
Nepoužívejte navlhlé a silně znečištěné elektrické spotřebiče a zařízení.
-
Neprovádějte žádné opravy a neodborné úpravy a vylepšení elektrického zařízení.
-
Používejte k ovládání pouze určené prvky a neměňte nastavení bezpečnostních prvků (pojistek, jističů, ochran atd.).
-
Dodržujte pravidelné kontroly a revize elektrických spotřebičů a zařízení.
-
Udržovací práce na elektrickém zařízení, jako čištění nebo mazání, provádějte jen při jeho vypnutém stavu, který zajistí provozovatel zařízení.
-
Při přemisťování spotřebičů připojených pohyblivým přívodem vypněte elektrický proud vytažením vidlice ze zásuvky (není nutné u spotřebičů, které jsou pro to konstruovány – domácí spotřebiče, el. ruční nářadí).
-
Výměnu žárovek a pojistek provádějte jen v beznapěťovém stavu.
-
Dodržujte pokyny na bezpečnostních tabulkách a výstrahách.
-
Neodstraňujte zábrany, kryty a izolaci u elektrických zařízení, nevstupujte neoprávněně do elektrických provozoven.
-
Nepřibližujte se do nebezpečné blízkosti nekrytých živých části elektrických zařízení pod napětím.
-
Neprovádějte činnosti v nebezpečné blízkosti elektrického venkovního vedení.
-
Neporušujte zákazy v ochranném pásmu elektrického vedení a elektrické stanice.
-
Nepřibližujte se k přetrženým vodičům el. vedení (ani spadlým na zem) a nedotýkejte se jich.
-
Při zjištění výskytu elektřiny u elektrických a neelektrických zařízení, projevující se např. elektrickými jiskrami, sršením, výbojem nebo jen brněním v rukou, je nutno na tento jev upozornit odpovědnou osobu.
-
Řiďte se návody, instrukcemi, místními provozními předpisy k provozování elektrického zařízení a příkazy nadřízených.
Pozor při práci u stroje:
Obsluha stroje musí mít potřebnou kvalifikaci a přiměřené odborné znalosti, musí být starší 18 let a musí být důkladně seznámena s provozem stroje či technického zařízení. Navíc musí:
-
dodržovat technologický postup, neprovádět žádné zakázané operace a manipulace,
-
před zahájením práce prohlédnout stroj, eventuální závady či poškození ihned hlásit nadřízenému, dbát na správné ustrojení, mít nepoškozený pracovní oděv s přiléhajícími manžetami rukávů a nohavic, pracovní blůzu mít vždy zasunutou do kalhot, mít vhodnou pracovní obuv a vhodnou pokrývku hlavy (kde je to předepsané),
-
seřizovat, čistit a mazat stroj jen za jeho klidu,
-
plně se soustředit na práci, nerozptylovat se a na pracovišti dodržovat pořádek a čistotu,
-
při každém opuštění pracovního stroje či technického zařízení vždy tato zastavit, vypnout a uzamknout hlavní vypínač.
Pracujte s bezpečným nářadím:
-
používejte pro každý pracovní postup správné ruční nářadí. Nezaměňujte např. nůž za páčidlo, šroubovák za sekáč apod.,
-
každá pracovní operace vyžaduje správné nářadí, včetně velikosti, naostření a dalších kvalit, rukojeti, topůrka a ostatní uchopovací části musejí být v dobrém stavu; prasklé, štípnuté rukojeti a topůrka je nutno ihned vyměnit,
-
dodržujte pro odkládání nářadí vymezené místo tak, aby bylo bezpečné a při náhodném pádu nezpůsobilo úraz či poškození stroje a zařízení,
-
při práci s nářadím dodržujte pracovní postupy, nikdy neveď pohyby sečným nářadím k tělu apod.,
-
při práci s mechanizovaným nářadím dbejte příslušných bezpečnostních pravidel a dodržuj návod k obsluze.
Jak manipulovat s břemeny:
-
nezvedejte břemena nadměrné hmotnosti,
-
manipulujte s břemeny do maximálně přípustné hmotnosti,
-
zvedejte břemena vždy z podřepu a ne z předklonu. Přenášejte je tak, aby hmotnost předmětu či břemene byla rozložena na celé tělo,
-
zdvíhejte vždy plynulými pohyby s rovnými zády a se vzpřímeným trupem,
-
používejte vhodné pomůcky, jako jsou pásy, vodicí lišty, páky, posuvná kolečka apod.
-
při manipulaci s břemeny vždy používejte osobní ochranné pracovní prostředky
-
při vykládání, nakládání, přepravě břemen pomocí mechanismů, např. dílenským jeřábem, dbejte na jejich nosnost, zvolte vhodné vázací prostředky nebo jiné uchopovací prostředky a dbejte na bezpečnost přepravy.
Opatrně s elektřinou:
-
při poruchách elektrického rozvodu či zařízení nikdy neprovádějte opravu sám, nesahejte na elektrické rozvody a zařízení,
-
nedotýkejte se živých částí ani holého vedení elektrického proudu, které spadlo na zem,
-
stroj či technické zařízení můžete pouze zapínat a vypínat,
-
veškeré opravy a údržba elektrických částí pracovních strojů a technických zařízení jsou výhradní záležitostí osob s elektrotechnickou kvalifikací.
Pozor na škodliviny:
-
při práci s nebezpečnými chemickými látkami nejezte, nekuřte a nepijte,
-
před jídlem, pitím a kouřením v přestávkách práce se škodlivými látkami si vždy důkladně omyjte ruce, obličej a někdy i celé tělo. Totéž udělejte vždy po skončení práce,
-
důsledně dodržujte technologické postupy a bezpečnostní předpisy, používejte osobní ochranné pracovní prostředky a dbejte na osobní hygienu,
-
potraviny a nápoje nedávejte mezi chemické látky a jiné škodliviny,
-
při trvalé práci s chemickými látkami dbejte důsledně na pravidelné lékařské prohlídky.
Osobní ochranné pracovní prostředky:
-
používejte přidělené osobní ochranné pracovní prostředky při práci u zaměstnavatele
-
udržujte a šetřete ochranné prostředky, poškozené včas vraťte a vyměňte za nové, nikdy je svévolně nepoškozujte.
Při úraze záleží na první pomoci:
-
každý pracovní úraz musí být zaevidován v knize úrazů na pracovišti,
-
o pracovním úrazu, který zanechal pracovní neschopnost delší než tři kalendářní dny, musí být sepsán záznam o úrazu,
-
pamatujte na důležitost okamžitého ošetření zraněného, na první pomoc, kterou je povinen poskytnout každý, kdo je úrazu nejblíže. Důležité je i co nejrychlejší přivolání lékaře,
-
je třeba vědět o umístění lékárničky, znát telefonní či jiné spojení na zdravotnické zařízení.
Organizace a zajištění první pomoci, umístění lékárničky, spolupráce se zařízením závodní preventivní péče (obsahem těchto informací jsou zejména důležité údaje z traumatologického plánu zaměstnavatele).
Lékárnička první pomoci
Lékárničky musejí být vybaveny seznamem náplně a stručným návodem k použití, popř. pokyny k provádění první pomoci. Konkrétní obsah lékárničky pro jednotlivá pracoviště určí lékař závodní preventivní péče (smluvní lékař organizace), event. i lékárna, která doporučí seznam léků a pomůcek vhodných pro typ pracoviště a která zajistí i kontrolu a doplňování lékárniček. Odpovědností za obsah a kontrolou stavu lékárničky, doplňování léků, nástrojů a pomůcek je pověřen příslušný vedoucí zaměstnanec, který v případě nesrovnalostí zajistí doplnění lékárničky).
Lékárnička a její náplň musí být udržována v čistotě a pohotovostním stavu.
Zdravotní rizika při ruční manipulaci s břemeny
Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů, § 28 až § 30
Používání žebříků na pracovišti
Vyhláška č. 48/1982 Sb., kterou se stanoví základní požadavky k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení, ve znění pozdějších předpisů
§ 205 Opěrné, dvojité žebříky
Nařízení vlády č. 362/2005 Sb., o bližších požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na pracovištích s nebezpečím pádu z výšky nebo do hloubky
práce ve výšce a nad volnou hloubkou – vysvětlení pojmu v některých případech nutnost použití prostředků individuální ochrany – návody k používání
Příloha, čl. III – Používání žebříků
Nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky
-
zaměstnanci a ostatní, kteří při služebních cestách a k nákupům zboží používají motorových vozidel zaměstnavatele
příloha 1 Silniční doprava – výběr ustanovení
Poučení o účincích konkrétních nebezpečných škodlivin…