8.3.4.3
Základní požadavky na bezpečnost provozovaných transportních
zařízení
Ing. Antonín Dušátko
NahoruProkluz pásového dopravníku
Z praxe je dostatečně známo, že ke vtažení (zejména ruky člověka)
do míst náběhu dochází nejčastěji při čištění bubnu, popř. dopravního pásu. Je
evidováno mnoho nejzávažnějších pracovních úrazů, ke kterým došlo při natírání
dopravního pásu za chodu dopravníku různými prostředky (např. kalafunou,
asfaltem apod.), jakož i odstraňování nálepů (z bubnu či dopravního pásu), pro
zvýšení součinitele tření a odstranění prokluzů. Dokonce jsou známy případy
dodatečného zdrsňování povrchu hnacího bubnu – kupř. nanášením svarových
housenek za stejným účelem.
Naznačenou praxi je nutno co nejrozhodněji odmítnout, neboť při ní
dochází jak k předčasnému znehodnocení dopravního pásu, a tím i k ekonomickým
ztrátám, tak zejména k vážnému ohrožení bezpečnosti obsluhy. Třeba si uvědomit,
že mazání bubnů a odstraňování nalepeného materiálu z dopravního pásu apod.
provádí obsluha, resp. údržba, nejčastěji právě za chodu dopravníku při vzniku
prokluzu, kdy dopravní pás se může zdánlivě až zastavit. V okamžiku jeho
…