9.9.3
Prevence rizik při práci ve zdravotnictví
Ambulantní péče a lůžková část
NahoruMechanická nebezpečí
Zranění ostrými předměty může vzniknout z několika zdrojů
Pořezání sklem
Poškození zdraví, hrozícímu z nebezpečí pořezání sklem je nutno
předcházet tak, že zaměstnanci nebudou používat poškozené laboratorní nádobí a
sklo. Poškozené sklo (i jen naprasklé), musí být ihned vyřazeno z dalšího
provozu. Používání nevhodného nebo poškozeného laboratorního nádobí je
zakázáno. Skleněné aparatury musí být před použitím řádně zkontrolovány (z
hlediska prasklin a rýh). Nesmí se použít vadné sklo.
Při nasazováni skleněných trubiček, teploměrů apod. do zátek nebo
hadiček je nutné chránit ruce např. textilními rukavicemi, použít se může i
dostatečně silná textilie. Konec skleněného předmětu nesmí mít ostré hrany a
musí být namazán nebo ovlhčen. Je zakázáno dávat k mytí, případně mýt nádobí,
které je znečištěné silnými kyselinami nebo alkáliemi, látkami toxickými,
dráždivými a látkami, které se vodou prudce rozkládají. Poškozené nádobí se
vyřadí. Látky, které reagují se sklem (např. kyselina fluorovodíková) nebo se
ve styku s ním rozkládají, se musí uchovávat v nádobách z plastů, kovu nebo ve
skleněných nádobách opatřených uvnitř vrstvou parafinu. Látky, které se
rozkládají na světle, musejí být ukládány v nádobách z tmavého skla nebo z
neprůsvitného materiálu.
Nádoby které obsahují kapaliny a jejichž zaoblení působí jako spojná
čočka, se musí chránit před slunečními paprsky. Častým úrazem je pořezání o
skleněné, prasklé nádobí, střepy při mytí a manipulaci. Jako opatření je nutné
včasné vyřazení naprasklého a poškozeného nádobí z užívání. Praskne-li při mytí
nádobí v dřezu, musí pracovník vypustit vodu, vybrat vhodnými rukavicemi střepy
a pak teprve pokračovat v práci. Výpusti ve dřezu musí být opatřeny ochrannou
síťkou k zachycení střepů.
Píchnutí o injekční stříkačky, nástroje s ostřím
Jednoúčelové stříkačky a jehly se musí likvidovat vcelku bez ručního
oddělování nebo ve speciální pomůcce nebo přístroji.
S ostrým odpadem (použité jehly, skalpely, kanyly, sety kopíčka
apod.) je třeba zacházet s maximální opatrností. Použité jednorázové stříkačky
a jehly ihned po použití odkládejte do pevnostěnných, nepropustných,
uzavíratelných a spalitelných nádob bez jakékoli další manipulace.
Jednoúčelové stříkačky a jehly se musí likvidovat vcelku bez ručního
oddělování nebo ve speciální pomůcce nebo přístroji. Jehly se nesmí snímat ani
na ně zpětně nasazovat ochranné kryty. Po naplnění musejí být nádoby s ostrým
odpadem uzavřeny a vloženy do pytlů, určených pro infekční spalitelný odpad a
předány k další likvidaci.
Mechanické nebezpečí od elektrických přístrojů
Je třeba zajistit, aby zdravotnické elektrické přístroje nemohly být
mechanicky nebezpečné pro pacienta, obsluhu ani okolí. Zvláště nebezpečné by
mohly být přístroje, které obsahují zavěšené nebo ohybující se hmotné části
anebo které mají automatická ovládání. (Například rentgenová zařízení, operační
stoly apod.). Obsluhující osoba musí pravidelně kontrolovat funkci
bezpečnostních zařízení (alarmů) podle pokynů uvedených v návodu k obsluze.
Přístroje nebo kombinace přístrojů musí být při normálním použití nebo během
dopravy stabilní (odpovídajícím způsobem zabezpečeny proti posunutí).
Fyzické přetížení
Opatřením k odstranění či snížení nebezpečí je dodržování zásad
bezpečného a zdraví nezávadného způsobu manipulace, bez ohnutých zad, břemeno
držet blízko těla, zvedání neprovádět trhavými pohyby. Pokud možno časově
omezit práce (určit přestávky), vhodně zvolit pracovního postup, použít vhodné
nářadí a pomůcky a pravidelně hodnotit zdravotní stav. Doporučené je vzpřímené
držení těla, nikoli uvolněný postoj. Protahovací a uvolňovací cviky zabraňují
nežádoucím fyziologickým změnám. Cviky se mají provádět pomalu a plynule. Při
práci vestoje je dobré přešlapovat z jedné nohy na druhou, nebo nakročit – tzv.
dynamický stoj. Práci vstoje a vsedě je vhodné střídat, dle možností se občas
projít. Důležité je pečovat o nohy a správnou obuv.
Napadení druhou osobou
Případy napadení zdravotnického personálu druhou osobou se v
poslední době množí. U některých pacientů může být agresivní jednání i
bezdůvodné napadení dalších osob příznakem narušené psychiky. Při jednání s
pacienty je třeba zachovávat zásady asertivního jednání v duchu zásad
zdravotnické etiky. Snažit se omezovat konfliktní situace, které mohou vést k
neočekávané agresivitě pacientů, případně další osoby a následnému zranění
ošetřujícího personálu. Každý náznak agresivního chování je třeba řešit
neprodleně s ošetřujícím lékařem, primářem oddělení, případně jeho
zástupcem.
NahoruBiologická nebezpečí
Bakterie a viry mohou způsobit vznik nemocniční nákazy. Na
pracovištích s možným biologickým nebezpečím je nutné používat germicidní
lampy, které vyvíjejí ozón a hubí bakterie.
Infekce od pacienta: možnému vzniku nemocniční nákazy musí
přijímající lékař lůžkového zdravotnického zařízení nebo ústavu sociální péče
předcházet již při příjmu pacienta. Nezbytné je pak dodržování hygienických
zásad po celou dobu léčení. Nemocničním nákazám je nutno předcházet i zamezením
zbytečného prodlužování hospitalizace.
Příjem, vyšetření a zajištění životních funkcí lze provádět pouze v
příjmové místnosti nebo v prostoru k tomu určeném. V anamnéze musí přijímající
lékař lůžkového zdravotnického zařízení nebo ústavu sociální péče zaznamenat
důležitá data pro možný vznik nemocniční nákazy a případně provést příslušná vyšetření i s ohledem na aktuální zdravotní stav fyzické osoby. Při
podezření na počínající infekční onemocnění je třeba provést izolační a
bariérová opatření nebo přijímací lékař zajistí přeložení na příslušné
oddělení. Kromě jiných hledisek je nutno fyzické osoby umisťovat podle hledisek
epidemiologických. Pobyt a pohyb osob ve zdravotnických zařízeních a v ústavech
sociální péče musí být zabezpečen i z protiepidemického hlediska, a to
odděleným umístěním osob podle rizika vzniku, popřípadě přenosu nákazy.
Infekce zvenčí: návštěvy u pacientů musí být řízeny s ohledem na
provoz a charakter oddělení a stav pacienta v době, kterou určí lékař. Na
pracovištích intenzivní péče, chirurgických a gynekologicko-porodnických
pracovištích je zakázáno umisťovat květiny. Oděv a obuv osob se ukládají v
centrální šatně, popřípadě ve skříních v pokojích nebo do skříní v prostorách k
tomu určených. Na pracovištích intenzivní péče nelze ve skříních v pokojích
ukládat oděv a obuv pacientů.
Infekce nedodržováním hygienických požadavků: při příjmu a
ošetřování pacientů ve zdravotnických zařízeních musí být dodržovány hygienické
požadavky. Musí být zajištěn dohled nad dodržováním zásad hygieny u umístěných
fyzických osob. Před výkony, operacemi a po nich musí být zajištěna řádná
hygienická očista.
Zdravotničtí pracovníci musí nosit čisté ochranné prostředky
vyčleněné pouze pro vlastní oddělení. Při práci na jiném pracovišti jsou
povinni používat jen ochranné prostředky tohoto pracoviště.
Zdravotničtí pracovníci musí dodržovat hygienické požadavky. K
vyšetřování a léčení mohou přistupovat až po omytí rukou. Vždy po
zdravotnických výkonech u osob s infekčním onemocněním musí provést dezinfekci
rukou, stejně tak po manipulaci s biologickým materiálem a použitým prádlem. K
utírání rukou se musí používat jednorázový materiál.
Výměna lůžkovin se provádí podle potřeby, nejméně jednou týdně, vždy
po kontaminaci a po operačním výkonu či převazu a po propuštění nebo přeložení
pacienta.
Úklid všech prostor zařízení léčebně preventivní péče a
ústavů sociální péče se provádí denně na vlhko za použití běžných detergentů.
Na operačních a zákrokových sálech a prostorách, kde jsou prováděny invazivní
výkony, vždy před začátkem operačního programu a vždy po každém pacientovi je
nutno provést úklid za použití běžných detergentů s dezinfekčními přípravky. Na
pracovištích intenzivní péče a na dětských odděleních všech typů se úklid
provádí nejméně 3x denně. Každé pracoviště má vyčleněny podle účelu použití
vlastní úklidové pomůcky nebo úklidové stroje, výjimkou jsou pouze standardní
ambulantní a lůžková oddělení stejného typu a charakteru skladby fyzických
osob.
Při kontaminaci prostor a ploch biologickým materiálem se provede
okamžitá dezinfekce prostor, dekontaminace potřísněného místa překrytím mulem
nebo papírovou vatou namočenou v účinném dezinfekčním roztoku. Po expozici se
očistí obvyklým způsobem. Použité postele a matrace jsou dezinfikovány bud’ v
pokoji omytím dezinfekčním prostředkem nebo dekontaminovány v centrální úpravně
lůžek.
Zdravotničtí pracovníci musejí využívat bariérové ošetřovací
techniky, které se používají na všech pracovištích neodkladné a intenzivní
péče. Pacientům musí být individualizovány všechny pomůcky pro osobní hygienu a
dále teploměry, mísy a další pomůcky, které musí být po celou dobu pobytu pro
každého pacienta totožné.
K parenterálním zákrokům musí zdravotničtí pracovníci používat pouze
sterilní nástroje a pomůcky. U endoskopů a jiných optických přístrojů musí
zajistit alespoň vyšší stupeň dezinfekce. Pro digestivní endoskopy zajistit
dvoustupňovou dezinfekci.
Během operačních výkonů se musí zdravotničtí pracovníci chránit
ochranným oděvem a obuví určenými jen pro toto pracoviště, čepicí, ochrannou
maskou, která kryje nos i ústa, a sterilními rukavicemi. Sterilní ochrannou
masku a rukavice musí používat u všech výkonů, při kterých je porušována nebo
již byla porušena integrita kůže, provedena komunikace s tělesnými dutinami,
případně nefyziologický vstup do organismu. Ochranné pomůcky musí být
individualizovány pro každou osobu a je nutno je odkládat ihned po výkonu.
Infekce od odpadů: použité nástroje a pomůcky, zvláště kontaminované
krví, nesmí zdravotničtí pracovníci čistit bez předchozí dekontaminace
dezinfekčními přípravky s virucidním účinkem. Veškerý odpad se odstraňuje
denně. Nebezpečný odpad se ukládá do oddělených krytých nádob, nejlépe
spalitelných, případně uzavíratelných plastových vaků. Drobný odpad, včetně
jednorázových jehel, se ukládá do pevnostěnných i spalitelných obalů bez další
manipulace.
Je vhodné vybírat a kombinovat omezující požadavky z různých
kategorií, uváděných níže, na základě hodnocení rizika prováděného s ohledem na
jednotlivý proces nebo část procesu:
-
pracoviště musí být odděleno od všech ostatních činností v téže
budově,
-
vzduch přiváděný na pracoviště a odváděný z něho je třeba
filtrovat,
-
přístup je třeba omezit pouze na jmenované pracovníky,
-
pracoviště je třeba hermeticky utěsnit z důvodů dezinfekce,
-
používat speciální dezinfekční postupy,
-
na pracovišti je třeba udržovat podtlak,
-
účinná vektorová kontrola (např. hlodavců a hmyzu),
vpovrchy nepropouštějící vodu, snadno omyvatelné,
-
povrchy odolné vůči kyselinám, louhům, rozpouštědlům,
dezinfekčním látkám,
-
bezpečné skladování biologických činitelů,
-
musí být instalováno pozorovací okénko, aby do prostoru bylo
vidět,
-
laboratoř musí obsahovat vlastní vybavení,
-
s infikovaným materiálem musí být manipulováno v bezpečnostní
skříňce, izolátoru nebo jiném vhodném kontejneru,
-
spalovna k likvidaci uhynulých živočichů musí být přímo na
místě,
-
s životaschopnými organismy je třeba manipulovat v systému,
který fyzicky odděluje tento proces od pracovního (životního) prostředí,
-
s plyny odsávanými z uzavřeného systému je třeba zacházet tak,
aby bylo zabráněno úniku, případně toto riziko bylo minimalizováno,
-
odběr vzorků, dodávání materiálů do uzavřeného systému a přenos
životaschopných organismů do jiného uzavřeného systému je třeba provádět tak,
aby bylo zabráněno úniku, případně bylo toto riziko minimalizováno,
-
tekuté kultury ve větším množství by neměly být přemísťovány z
uzavřeného systému, pokud nejsou inaktivovány platnými chemickými nebo
fyzikálními prostředky. Odpadní vody před konečným vypuštěním inaktivovat
platnými chemickými nebo fyzikálními prostředky Je třeba použít hermetických
uzávěrů k tomu, aby byl minimalizován únik, případně bylo zabráněno úniku,
-
je třeba vyvěsit značku pro biologické riziko,
-
personál by měl nosit ochranné oděvy, na silně ohrožených
pracovištích je nutné úplné převlečení,
-
musí být zřízena dekontaminační zařízení a umývárny. Personál by
se měl před opuštěním kontaminované oblasti osprchovat,
-
odpadní voda z výlevek a sprch by se měla shromažďovat a před
vypuštěním inaktivovat,
-
kontrolovaná oblast by měla být adekvátně větrána za účelem
minimalizace znečištění vzduchu,
-
měla by být určena kontrolovaná oblast k shromažďování
upotřebených biologických činitelů z celého systému.
Nebezpečí výbuchu
(Stručně – základní informace)
NahoruPády tlakových lahví při nesprávné manipulaci
-
Všechny nádoby na plyny musí být chráněny před nárazem a pádem.
Lahve musí být zajištěny vhodným způsobem proti pádu a sudy proti samovolnému
pohybu. V jedné provozní místnosti umístěné ve vícepodlažním objektu může být
nejvýše 12 lahví (přepočteno na lahve s vnitřním objemem 50 l) stejného nebo
různého druhu plynu.
-
V jednopodlažním objektu není pro nejedovaté a nežíravé plyny
počet lahví omezen, pokud je mezi jednotlivými skupinami lahví vzdálenost
alespoň 10 m. U hořlavých a hoření podporujících plynů je povoleno maximálně 6
lahví, u ostatních plynů maximálně 24 lahví.
Exploze tlakových lahví při přehřátí
Vzdálenost lahví a sudů od topných těles a sálavých ploch musí být
taková, aby povrchová teplota nádob nepřekročila hodnotu 25 °C u methylchloridu
a hodnotu 50 °C u ostatních plynů. Od zdrojů otevřeného ohně musí být lahve
nebo sudy vzdáleny nejméně 3 m.
Exploze tlakových lahví při vypouštění:
plyn z tlakových nádob do potrubí a zařízení dimenzovaných na nižší
přetlak se vypouští pouze přes redukční ventil, určený a označený pro daný plyn
a nastavený na příslušný výstupní přetlak. Nízkotlaká část redukčního ventilu
musí mít tlakoměr a pojistné zařízení. Redukční ventil se nevyžaduje v
případech, kdy je bezpečně a spolehlivě zajištěno, že nedojde ke stoupnutí
tlaku v potrubí, zařízení nebo stabilních nádobách nad přípustnou mez.
Nebezpečí požáru
Provozní a zásobní lahve se nesmějí umisťovat ve sklepích a
suterénních prostorech, v průchodech a průjezdech, na únikových cestách a
schodištích, na půdách, v kancelářích, šatnách, kuchyních, jídelnách,
sociálních zařízeních, garážích, kotelnách, světlících, v objektech s hořlavými
konstrukcemi, v nevětraných a obtížně přístupných prostorech a na veřejně
přístupných místech. Nebezpečí požáru vzniká i samovznícením medicinálního
kyslíku při styku s mastnotou.
Vznícení může nastat v místnostech, kde se používají hořlavá
anestetika a čisticí nebo dezinfekční prostředky, neboť tyto látky mohou tvořit
se vzduchem, s kyslíkem nebo kysličníkem dusným výbušné směsi. Toto nebezpečí
se snižuje dobrým větráním. Nepokládat na přístroj láhve s infuzním roztokem
nebo jinými kapalinami. Používání kyslíku zvyšuje nebezpečí vzplanutí.
Nebezpečí od elektrického zařízení
Požadavky na elektrickou instalaci v místnostech pro poskytování
lékařské péče jsou přísnější než pro byty a kanceláře. Při používání
zdravotnických elektrických přístrojů vzniká nebezpečí popálenin, ozáření,
úrazu elektrickým proudem nebo dokonce srdeční zástavy. Ohroženi jsou nejen
zdravotničtí pracovníci, ale i pacienti. Aby se předešlo nehodám , případně
úrazům, je nutno dodržovat zásady přístupu kvalifikovaného personálu při volbě,
instalaci, aplikaci a údržbě zdravotnických elektrických přístrojů.
NahoruZákladní zásady
Přístroje musí odpovídat příslušným normám. K ochraně uživatele i
tak pacienta před nebezpečím úrazu elektrickým proudem se konstruují
zdravotnické elektrické přístroje podle těchto tříd:
Třída I (s ochranným uzemněním) – bezpečnost přístroje třídy
I je zajištěna základní izolací a ochranným uzemněním.
Třída II (s dvojitou izolací) – bezpečnost přístroje třídy II
je zajištěna dvojitou nebo zesílenou izolací.
Přístroj s vnitřním zdrojem energie – je schopen provozu,
je-li napájen z vnitřního zdroje, např. z baterie. Není opatřen síťovým
přívodem.
Elektrické přístroje, které nepatří do uvedených tříd, se nesmějí
používat pro zdravotnické účely. Po dodání každého nového přístroje a před
započetím plynutí záruční doby je nutné ověřit splnění všech požadavků,
stanovených v kupní smlouvě (bezpečnost, provedení, dokumentace, označení,
apod.) spolu s dodáním příslušenství a všech náhradních dílů. Výrobce musí
poskytnout všechnu nezbytnou dokumentaci a informace, aby se mohlo uskutečnit
poučení zdravotnického personálu.
Instalace musí odpovídat příslušným předpisům. Výrobce je povinen
s přístrojem dodat průvodní dokumentaci. Ta musí obsahovat návod k
obsluze, který je určen obsluhujícím osobám, a technický popis,
určený pro technický útvar zdravotnického zařízení. Tyto dvě součásti
dokumentace mohou být dodávány samostatně.
-
Návod k obsluze musí obsahovat všechny informace nezbytné
k provozu přístroje a zajišťující jeho správnou funkci. Musí zůstat u přístroje
a obsluha k němu musí mít volný přístup. Vyžaduje se rovněž stručný návod k
obsluze (ve formě štítku nebo samostatného listu), který by měl být upevněn na
přístroji. Kopie takového stručného návodu by měla být součástí návodu k
obsluze. Návod k obsluze musí být k dispozici na pracovišti, kde se přístroj
používá. Návod k obsluze, výstražné nápisy a označení na přístroji musí být
provedeny v jazyce, který je pro obsluhu srozumitelný. Na přístroji a v návodu
k obsluze musí být označen stupeň ochrany. Přístroje neoznačené (staršího data
výroby), musejí být zkontrolovány, přičemž personál technického útvaru
zdravotnického zařízení musí určit, zda lze uvedený přístroj používat ve
zdravotnickém prostředí.
-
Obsluhující personál musí znát základní charakteristiky
bezpečnosti a vlastnosti přístrojů. Dosáhnout toho lze tím, že bude
instruován a školen výrobcem nebo odborným technickým útvarem zdravotnického
zařízení. Zdravotnický personál i pracovníci technického útvaru zdravotnického
zařízení by měli být poučeni o používání přístrojů podle pokynů, které stanovil
výrobce a provádění pravidelné údržby, aby se co nejvíce snížila možnost
výskytu poruch. Obsluha musí rovněž znát smysl značek na přístrojích. Pro
bezpečný provoz elektrických přístrojů je nezbytné dodržovat následující
zásady:
-
nepoužívat pokud možno prodlužovací šňůry a rozdvojky; trvat
na instalaci dostatečného počtu pevných síťových zásuvek
-
nikdy nevytahovat síťovou vidlici z pevné síťové zásuvky
tahem za odpojitelný síťový přívod
-
poškozené pevné síťové zásuvky, síťové vidlice a odpojitelné
síťové přívody nechat vyměnit
-
přístroj a jeho součásti, který byl vystaven nežádoucím
mechanickým vlivům, například pádu nebo promáčknutí nechat neprodleně
zkontrolovat. Rovněž nechat přístroj zkontrolovat, pokud do něj nedopatřením
vnikla kapalina,
-
pokud je přístroj sterilizován nebo dezinfikován, přesvědčit
se, že jej tyto procesy nepoškodily,
-
dbát, aby na přístroj nepůsobilo přímé sluneční záření, a
nedocházelo tak k jeho přehřátí. Pokud jsou přístroje ukládány na sebe, dbát na
dodržování dostatečného chlazení a zajištění stability,
Povinností zdravotnického zařízení je udržovat odpovídající
úroveň kvalifikace tak, aby bylo vždy provedeno poučení personálu. O způsobu
poučení je nutno uvažovat již při zakoupení přístroje. Termíny poučení by měly
být podle možnosti stanoveny ještě…