8.3.4.5
Základní nedostatky zjišťované při kontrolách transportních
zařízení
Ing. Antonín Dušátko
Při prováděných kontrolách jsou dlouhodobě zjišťovány nedostatky
zejména v následujících skupinách:
NahoruPrůvodní dokumentace
Každé transportní zařízení – navazující transportní linky, ale i
samostatné dopravníky, by mělo být vybaveno vhodnou průvodní dokumentací (v
souladu s nařízením vlády č. 24/2003 Sb.), jejíž součástí je i návod k
použití, který mj. obsahuje i předpokládané použití příslušného dopravníku
(celé linky), a to jak v rámci normálního – běžného provozu, tak i v
mimořádných situacích, které se dají rozumně předpokládat. Chybějící průvodní
dokumentace je dlouhodobě zjišťována zejména u starších transportních zařízení,
popř. u technologických linek, jejichž součástí je i transportní zařízení. (§ 102 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., a dále ustanovení § 4 odst. 2
nařízení vlády č 378/2001 Sb.).
NahoruProvozní dokumentace
V souvislosti se zajištěním bezpečného provozu transportních
zařízení jsou zaměstnavatelé povinni zpracovat místní provozní bezpečnostní
předpis, ve kterém určí zejména:
-
zaměstnance oprávněné k používání jednotlivých dopravníků,
-
termíny, rozsah a způsob provádění kontrol,
-
technologický postup pro používání dopravníků,
-
zakázané činnosti,
-
opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví ve škodlivém
prostředí.
Při prováděných kontrolách je zjišťováno, že celá řada
zaměstnavatelů dosud nezpracovala uvedený předpis, čímž nevytvořila jeden z
předpokladů bezpečného provozu transportních zařízení.
Ale i v případech zpracování místního provozního bezpečnostního
předpisu je zjišťována řada nedostatků. Jako příklad lze uvést zejména jeho
nekompletnost, zastaralost a neadresnost.
Provozní dokumentace by měla obsahovat dále doklady o provedených
zkouškách, kontrolách, revizích apod. I tato dokumentace vykazuje různé
nedostatky – zejména neúplnost. (§ 102 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., a
dále ustanovení § 4 odst. 2 nařízení vlády č. 378/2001 Sb. – s přihlédnutím
k bodu 5 přílohy č. 4 k nařízení vlády č. 378/2001 Sb.).
NahoruZdravotní způsobilost zúčastněných zaměstnanců
Zaměstnavatelé jsou povinni zajistit, aby obsluhy transportních
zařízení a další zaměstnanci podílející se na jeho provozu, nevykonávali
pracovní činnosti související s provozem a údržbou tohoto zařízení, pokud by
jejich výkon neodpovídal jejich zdravotní způsobilosti.
Při sledování zdravotní způsobilosti zaměstnanců zúčastněných na
provozu a údržbě transportních zařízení je zjišťováno, že zaměstnavatelé
připouští, aby příslušní zaměstnanci vykonávali práce, které neodpovídají
jejich zdravotní způsobilosti. (§ 103 odst. 1 písm. a) zákona č. 262/2006
Sb., a dále směrnice č. 49/1967 věstníku Ministerstva zdravotnictví
ČSR.).
Obsluhy transportních zařízení pracující v noci nejsou vyšetřeni,
resp. vyšetřováni lékařem jednak před zařazením na noční práci, jednak v
pravidelných termínech – minimálně jednou ročně. (§ 94 odst. 2 zákona č.
262/2006 Sb.).
NahoruOdborná způsobilost zúčastněných zaměstnanců
Při sledování odborné způsobilosti zaměstnanců, podílejících se na
provozu, údržbě a opravách…