5.3.8
Havarijní plánování
doc. MUDr. Milan Tuček, CSc.
JUDr. Anna
Janáková
Na legislativní povinnost pro zavedení systému řízení prevence
závažných havárií v podnicích, kde je provozována např. chemická výroba, úzce
navazuje oblast havarijního plánování.
Tato problematika podléhá zákonu č. 59/2006 Sb. o prevenci
závažných havárií. Vnější havarijní plány (dále jen "VHP“) se zpracovávají
pro objekty a zařízení zařazené do skupiny B dle výše uvedeného zákona nebo pro
jaderná zařízení nebo pracoviště s velmi významným zdrojem ionizujícího záření,
dle vyhlášky č.328/2001 Sb. Ministerstva vnitra o některých
podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému.
V okolí vybraných provozovatelů mají být stanoveny zóny havarijního
plánování, pro jejichž území jsou v současné době zpracovávány plány VHP.
Vnitřní hranice zóny havarijního plánování tvoří hranice areálu provozovatele a
jsou stanoveny na základě zásad pro stanovení zóny havarijního plánování podle zákona č. 59/2006 Sb., a na základě podkladů zpracovaných
provozovatelem. Hasičský záchranný sbor tuto hranici upravuje podle
aktualizovaných množství nebezpečných látek a místních urbanistických,
katastrálních, terénních a demografických poměrů. Krajské úřady pak upravenou
hranici zóny havarijního plánování schvalují.
Bezpečnostní rada měst a obcí určí gestory, odpovědné za zpracování
dílčích odborných částí VHP, tj. zpracovatele plánů konkrétních činností.
Koordinátorem a hlavním zpracovatelem VHP je hasičský záchranný sbor (dále jen
"HZS“) příslušného kraje. Dalšími gestory jsou: Krajská hygienická stanice,
Policie ČR, Krajská veterinární správa a příslušné obecní úřady.
Podklady pro zpracování VHP jsou:
-
bezpečnostní zpráva
-
vnitřní havarijní plán provozovatele,
-
podklady pro stanovení zóny havarijního plánování
-
vnější havarijní plán, který je HZS postupován ze strany
krajského úřadu.
Na základě podkladů HZS provozovatel nejprve zpracovává Informační
část VHP. Informační část obsahuje:
-
základní charakteristiku území (identifikaci a charakteristiku
provozovatele),
-
popis zóny havarijního plánování,
-
geografickou, demografickou, klimatickou, hydrogeologickou
charakteristiku,
-
popis infrastruktury,
-
popis sídelních celků,
-
strukturu organizace havarijní připravenosti,
-
seznam podkladů předaných provozovatelem krajskému úřadu,
-
seznam vnitřních havarijních plánů provozovatele,
-
výčet a charakteristiky uvažovaných účinků závažné havárie.
Velkou pozornost je potřebné věnovat účinkům a následkům potenciální
havárie vyplývajících ze zpracované analýzy rizik. Pro srovnání dosahů
havarijních účinků (toxických koncentrací, tlakové vlny, tepelné radiace,
letících trosek) je vhodné použít více metod analýzy rizika/modelů, ze kterých
je pak jednodušší vybrat odpovídající výsledek. K výsledkům provedené analýzy
rizik je potřebné přistupovat odpovědně. Zpracovaná informační část VHP je
postoupena gestorům dalších částí jako podklad ke zpracování určeného plánu
konkrétní činnosti.
NahoruPlány činnosti
Obsah jednotlivých plánů konkrétních činností a odpovědnosti za
jejich zpracování:
-
Plán vyrozumění – představuje způsoby vyrozumění složek
(integrovaný záchranný systém, dále jen "IZS“) o vzniklé havárii, schémata
vyrozumění včetně kontaktních údajů, výpis ze systému vyrozumění, které
zabezpečuje provozovatel, a vzory prvotních informací o vzniku havárie.
Odpovědnost za zpracování: HZS.
-
Plán varování obyvatelstva – znamená způsoby varování
obyvatelstva, včetně popisů žádoucího chování obyvatelstva po varování, způsoby
předání informací o žádoucím chování občanů – v případě havárie je to
improvizovaná ochrana a ukrytí obyvatelstva. Odpovědnost za zpracování má
příslušný HZS.
-
Plány ukrytí, evakuace a individuální ochrany
obyvatelstva – z praktických důvodů byly tyto plány sloučeny do Plánů
ochrany osob, který řeší všechny tři úzce provázané oblasti. Prioritou v
případě havárie je improvizovaná ochrana a ukrytí obyvatelstva. Odpovědnost za
zpracování má příslušný HZS.
-
Plán zásahu složek IZS – stanovuje způsoby koordinace
zasahujících složek IZS, vymezuje místa pravděpodobného nasazení složek, včetně
určení příjezdových cest, technických a ochranných prostředků. Odpovědnost za
zpracování má příslušný HZS.
-
Plán dekontaminace – určuje způsoby dekontaminace osob,
prostředků a bezprostředního okolí postiženého havárií, prostředky nutné k
dekontaminaci a způsoby jejich zajištění. Odpovědnost za zpracování má
příslušný HZS.
-
Plán monitorování – popisuje způsoby monitorování a
předávání informací o naměřených veličinách (meteorologických, koncentračních),
stanovuje odpovědnosti a opatření. Odpovědnost za zpracování má příslušný
HZS.
-
Traumatologický plán – informuje o působení nebezpečné
látky na lidský organismus a o diagnostice zasažení organismu nebezpečnou
látkou; plánuje možné léčebné postupy, zásady a postupy realizace zdravotnické
pomoci a způsoby zabezpečení zdravotnické pomoci evakuovanému a ukrytému
obyvatelstvu. Odpovědnost za zpracování: magistráty krajských měst – odbor
zdravotnictví.
-
Havarijní veterinární plán – popisuje stavy a umístění
hospodářských zvířat v zóně havarijního plánování. Stanovuje opatření pro
jejich přežití, způsoby ošetření a veterinárního třídění zasaženého
hospodářského zvířectva, opatření vůči intoxikovanému zvířectvu včetně
likvidace uhynulých zvířat. Odpovědnost za zpracování: Krajská veterinární
správa.
-
Plán zamezení distribuce a používání potravin, krmiv a vody,
kontaminovaných nebezpečnou látkou – stanovuje způsoby kontroly
kontaminovaných potravin, krmiv a vody, způsob vydávání pokynů k zamezení
jejich distribuce, způsoby likvidace kontaminovaných a zajištění distribuce
nezávadných potravin, vody a krmiv. Odpovědnost za zpracování: Krajská
hygienická stanice.
-
Plán preventivních opatření k zabránění nebo omezení
převládajícího efektu – obsahuje seznam a lokalizaci zdrojů, které mohou
být ohroženy při havárii,…