9.10.4
Specifikace nebezpečí a plynoucích rizik
Statistiky o předčasném odchodu do důchodu v učitelském povolání
ukazují, že učitelé jsou vystaveni mimořádnému psychickému zatížení.
Tento rozpor mezi očekáváním a realitou by mohl být trvale zátěžovým
faktorem ve všedních dnech škol.
NahoruZátěže na pracovišti
Největší zátěží na pracovišti je pro učitele hluk a narušování výuky
zvláště kázeňskými problémy s obtížnými žáky.
Jako nadprůměrně zatěžující je udávána i organizace práce, k tomu
patří například rozdělení školního plánu, úpravy dozoru a přestávek a délka
pracovní doby. Ve střední oblasti zátěže se nacházejí podmínky prostředí jako
klima v místnostech nebo stavební poměry.
NahoruZatížení hlukem
Více než 30 % učitelů se cítí hlukem silně obtěžováno a pouze 30 %
udává, že hlukem ve škole netrpí. Se vzrůstajícím věkem zatížení hlukem
vzrůstá. Při působení hluku nad 75 dB(A) zesilují tělesné i duševní stresové
reakce.
NahoruZatížení obtížnými žáky a kázeňské problémy
Problémy s obtížnými žáky zatěžují cca 30–40 % dotazovaných středně
až silně, kázeňskými problémy zcela nezatíženi se cítí učitelé v pouhých 5 %. S
přibývajícím věkem má toto psychické napětí na učitele větší vliv a tuto zátěž
stále méně zvládají.
NahoruKomunikace v učitelském…